Availo inviger innovativt Datacenter

Den 15:e mars invigs Availos Datacenter i Sätra i södra Stockholm. Kylningen av servrarna bygger på skorstenseffekten: Att värme stiger och driver på cirkulationen. Kylsystemet utnyttjar kylarnas och servrarnas fläktar för luftcirkulationen, vilket minimerar energibehovet. Serverracken har skorstenar (Chimney Server Rack) som leder den varma luften från servrarnas utblås uppåt.

Den varma luften kapslas in i ett plenum ovanför innertaket. Kylare är placerade på taket direkt ovanpå hallen, och kyler den varmaste luften. Kyld luft skickas rakt ned i hallens allmänna utrymme där servrarna suger in luften. Med skorstenseffekten kan mycket högre effekter kylas bort än med traditionell datahallsdesign, dessutom på ett mer energisnålt sätt. Den effektiva kylningen gör det möjligt att fylla serverracken helt: Inga rack behöver stå halvtomma för att undvika överhettning.

-        Vi är oerhört glada över att inviga vårt efterlängtade Datacenter i Sätra. Vi är också mycket stolta över att kunna erbjuda ett Datacenter som tack vare den innovativa kyllösningen minimerar miljöpåverkan och elförbrukning. Här har våra kunder tillgång till säker och kostnadseffektiv datalagring med optimal tillgänglighet – både fysiskt i Sätra och online via Availos topprankade IP-nät”. Det säger Robert Kjellberg, VD och koncernchef för Availo.

Tack vare det effektiva kylsystemet kan Datacentret utnyttjas maximalt, vilket ger Availos kunder tillgång till säker och kostnadseffektiv datalagring. Kunderna kan välja att placera sina egna servrar i Datacentret, s k colocation, eller utnyttja Availos hostingtjänster.

Anläggningen är designad för en PUE (Power Usage Effectiveness) på under 1,3. Fullständig energiåtervinning kan uppnås genom anslutning av kylsystemet till fastighetens uppvärmning. Då kommer PUE att kunna sänkas ytterligare.

För ytterligare information kontakta:

Robert Kjellberg, VD och koncernchef

E-post: robert.kjellberg@availo.se

www.availo.se

• availo
  • colocation
  • datacenter
  • phonera
  • robert kjellberg
  • konnektivitet
  • hosting

Availo är ett varumärke och en helägd dotterbolagskoncern inom Phonerakoncernen. Availo höjer tillgängligheten och säkerheten för verksamhetskritisk information genom att erbjuda colocation, hosting och konnektivitet på ett miljövänligt sätt. Availos colocationtjänster är till för de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät. Availo levererar tillgänglighet, säkerhet och prestanda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året med kontor och datacenter i Stockholm, Linköping och Oslo. Mer information finns på www.availo.se