Apples uppdatering till iOS14.5 påverkar din Facebook-annonsering

När uppdateringen iOS 14.5 går live gör Apple ändringar i hur plattformar som Facebook kan ta emot och använda dataspårning. Numera kräver Apple att Facebook visar ett integritetsmeddelande, vilket ger användaren ett aktivt val att acceptera eller inte acceptera användning av personlig information. Detta kan således komma att påverka din Facebook-marknadsföring.

Iphone leder mobilligan i Sverige
Ca: 47% av befolkningen i Sverige använder Apple-telefoner. Detta är en liten bit över genomsnittet i Europa. Det betyder att du som Facebook-annonsör i Sverige kommer drabbas lite mer av vad Apple väljer att göra med plattformar som samlar in personuppgifter. Eftersom Facebooks annonssystem bygger mycket på sådan information kommer annonsernas effektivitet förändras när det finns mindre tillgång till data. Denna förändring kan leda till sämre konvertering, mindre insikter om din målgrupp och dyrare resultat. Men det finns en hel del man kan göra för att minimera de negativa konsekvenserna.

Vad händer och vad bör du göra?

• Räkna med att få färre konverteringar via pixeln framöver.
  • Du bör omedelbart verifiera din domän via Business manager.
  • Håll uppsikt över hur resultatet förändras men avvakta med att dra ner på din annonsbudget.
  • Du kommer maximalt kunna ha 8 event i spårningen framöver, se till att prioritera de manuellt.
  • Du bör även samla in dina kunders mailadresser så du blir mindre beroende av pixeldata i framtiden.

Är du osäker på hur uppdateringen kommer drabba dig eller vad du ska göra är du välkommen att kontakta vår Facebook-expert Philip Åkerbäck på philip.akerback@avantime.se eller besök oss på vår hemsida och läs mer om hur vi kan hjälpa dig.