Wellness for miles - Avantimes hälsoutmaning

På Avantime sätter vi alltid de anställdas hälsa och välmående i första rum. Förutom ett starkt fokus på fysisk aktivitet med ett maxat friskvårdsbidrag och möjlighet till träning under arbetstid mäter vi kontinuerligt stressnivåer och det psykiska välmåendet genom arbetsmiljöverktyget Wellbefy. Utöver detta förser Avantime även samtliga anställda med en sjukvårdsförsäkring inklusive snabb vårdkontakt som ett extra skydd om något skulle hända.

Pandemins begränsningar och hemmajobb har medfört att människor i allmänhet rör på sig allt mindre. Samtidigt visar modern forskning att stillasittande, speciellt i kombination med isolering och avsaknad av socialt umgänge kan vara förödande för både den fysiska och psykiska hälsan. Så i år ville vi ge våra anställda en extra morot till att komma ut och få lite motion genom en tävling med en riktigt trevlig belöning - en resa.

Tävlingen

Tävlingen fick namnet Wellness for Miles (WFM) där målet var att varje anställd skulle nå 180 poäng per vecka genom rörelse. Poängen samlades in genom att deltagarna rapporterade in vilken träning de utfört samt hur länge de hållit igång. För att hålla koll på all data användes verktyget Wellbefy, där kunde varje anställd  mata in sin session och konvertera träningen till poäng. Ju fler poäng som samlades ihop kollektivt desto längre bort kunde vi resa. Det fanns ingen övre gräns på hur mycket poäng man kunde få ihop så ju mer deltagarna rörde på sig desto mer bidrog de. Utmaningen startade den 23:e November 2020 och tog slut 28:e mars 2021.

Starten

Som uppstart och inspiration för denna utmaning hölls det en hälsoföreläsning med Petter Pettersson, fystränare och kostrådgivare för Luleå Hockey samt personlig tränare och hälsoinspiratör. Petters föreläsning handlade om konsten att äta, träna och leva för topprestation i arbetsliv och idrott. Delar som togs upp i hans mycket uppskattade föreläsning var vikten av bra kost, att få ordentligt med sömn, vikten av stressreglering och återhämtning samt den positiva effekten av att aktivera sig fysiskt.

Utfallet

Deltagandet i WFM-utmaningen var en succé och även om målet på 180 poäng i snitt tyvärr inte uppnåddes helt (men det var mycket nära) så kunde vi se en markant ökning i personalens fysiska aktivitet. Med de insamlade poängen kunde vi i alla fall komma en bra bit söderut så nu väntar en konferensresa till soliga Mallorca i början av september i år.

Vinnaren

Till sist vill vi såklart hylla den stolta vinnaren av denna utmaning som blev Erik Nettelbrandt, mycket tack vare draghjälp av sin kära hund Helmi. En kort intervju med vinnaren Erik finner ni här nedan:

Stort gratis till vinsten i den prestigefyllda tävlingen!

"Stort tack!"

Kanske den vanligaste frågan i dessa sammanhang, hur känns det efter att ha vunnit Avantimes WFM tävling?

"Det var ett kul initiativ och bra uppslutning i tävlingen. Jag hade inte räknat med att vinna, men jag lyckades knipa förstaplatsen, vilket förstås var lite hedrande. Troligtvis tack vare loggad träning varje dag. Jag hade väldigt bra “draghjälp” av min hund."

Hur lade du upp din taktik för att kunna nå denna vinst?

"Jag ändrade inte så mycket förutom att öka på. Jag har ett aktivt liv i allmänhet. Stor familj, stort hus och stor tomt som kräver en del rörelse."

Vad tycker du generellt om detta initiativ?

"Ett mycket viktigt initiativ. Jag hoppas att vi via satsningen fått en del av medarbetarna att förändra sina beteenden och träningsvanor."

Hur bibehåller du detta nu efter tävlingens slut?

"Jag håller i gång på samma sätt som under tävlingen."

Tips till andra som behöver lyfta sig ifrån soffan?

"Skaffa en hund (eller hjälp grannen/släktingen med sin). Ett garanterat sätt att alltid komma ut och röra på dig i alla väder."

Vi på Avantime vill tacka alla våra duktiga medarbetare som deltog i tävlingen men ett särskilt stort tack vill vi rikta till initiativtagaren; vår alldeles egna teknikchef och eldsjäl Jörgen Överhem. Ditt driv och engangemang gjorde denna tävling till en succé och skapade ett incitament för extra rörelse och välmående i hela organisationen.

Nu ser vi till att hålla i den positiva träningstrenden och ser fram emot ett 2021 med mycket träning, rörelse och en härlig konferensresa!

Mer information om Wellbefy och deras verktyg hittar du här

• friskvård
    • träning