Avantime bygger världens första kartsök i undervattensmiljö

I samråd med Svenska Oceanografiska Institutet avslutas nu en 12 månaders förstudie vilket blir startskottet för nästa fas.

Kartfunktioner finns idag i telefoner, bilar och andra reseplaneringsinstrument vilket underlättar vardagen för miljontals människor för att hitta rätt destinationer. Samtliga tjänster baseras på kartor på den 29% andel av jorden som utgör landmassa men saknas helt för de 71% som utgör undervattensmiljö.

Genom vårt initiala projekt har Avantime sammanställt 10 års ekoloddata och med hjälp av detta skapat en 3D kartmodell över hela Bottenviken. Grundtanken är att genom att sätta ut ett antal positionsbojar och trianguleringsteknik låta undervattensbesökare att hela tiden veta var de befinner sig. På kort sikt underlättas vardagen för alla dykare i området. På längre sikt blir undervattensmiljön tillgänglig för alla som nu inte behöver riskera att tappa bort sig i något tångbälte eller fiskstim. "Alla kommer veta exakt var de är och hur de kan ta sig från plats A till B" säger Avantimes VD Pelle Struhl.

För att komma åt problemet med att alla smartphones inte är vattentäta har ett samarbete inletts med företag som tillverkar cyklop där vi med hjälp av OLED teknik kommer kunna bygga in en skärm i cyklopen. Framtidens cyklop blir mer av en multimediahjälm med integrerade hörlurar och Wifi. Om man är flera i familjen räcker det med att en i familjen har en tyngre huvudenhet som agerar som router för resterande familjemedlemmar.

Näringsrådet har nappat på idén och startat turismorganisationen Destination Bottenviken. Folkhälsomyndigheten hejar på med införandet av en ny coronasäker turism. "Under vattnet behöver vi inte tänka på säkerhetsavstånden och kan umgås som vi gjorde innan" säger Victor Luhr på myndigheten

Befintliga stålproducenter i området kommer även leda över spillvärmen för att värma upp delar av Bottenviken för att skapa ett hållbart kretslopp. Det kommer leda till att vi kommer kunna leva i vattnet året om och att tropiska fiskarter kan etablera sig i området. Allt detta öppnar för möjligheten till undervattenshotell, skattefria shoppingcenter på internationellt vatten osv... Aprilo tours börjar sälja sina undervattensresor till den första undervattensstaden Atlantis II i Luleåbukten den 1:a april 2023.

Avantimes kreativa team har genomfört en 2 månaders förstudie i området för att kartlägga hur framtidens kundresa kan komma att se ut i en undervattensmiljö. "Det är väldigt mörkt därnere" konstaterar en av teammedlemmarna. En annan säger att det "varit utmanande att både hitta kvalitativ och kvantitativ data" när det kommer till beteendet i en undervattensmiljö.

Allt detta och andra mer seriösa idéer får du på Avantimes webinar, Visit The Future- Hur Sverige kan bli bäst på destinationsmarknadsföring, den 16:e april, anmäl dig här!

• digital kommunikation
  • avantime group ab
  • 1:a april
  • digital fullservicebyrå

Om Avantime: Avantime är en digital partner som hjälper företag och organisationer med marknadsföring, affärsutveckling, design och strategiska IT-lösningar med fokus på affärsnytta. Bolaget grundades 2003 och finns representerade i Stockholm, Luleå och Örebro.