Patrik Lindgren utvecklar parkeringstjänster på Avarn Security.

Framtiden innebär trygghetsskapande parkeringslösningar

Patrik Lindgren är ansvarig för utveckling och försäljning av parkeringstjänster på Avarn Security. Det är ett område som rör sig snabbt framåt när ny teknik bidrar till att driva utvecklingen av tjänsterna.

Patrik, vad händer inom området parkering under 2023?

– Jag ser att parkeringstjänsten är uppdelad i två spår. Det ena är att den bemannade parkeringstjänsten vävs ihop med andra säkerhetstjänster. Som säkerhetsföretag kan vi enkelt applicera och förstärka parkeringstjänsten med våra befintliga resurser. Det innebär att man har en grundläggande tjänst på plats, parkeringsövervakning, som sedan kan byggas ut när kundens behov ökar. Den andra delen är den tekniska delen, där en kamera kan göra så mycket mer än att bara registrera skyltar på fordon eftersom den kan se och upptäcka så mycket mer. Det går alltså att använda samma infrastruktur för att lösa fler uppgifter. Det tycker jag är vår styrka som säkerhetsföretag.

Någon annan spaning?

– Det sker en tydlig förflyttning i företagsparker och vid köpcentrum, där den tidigare fria parkeringen inte är så självklar längre. Ska man till exempel ta sitt fordon till sin arbetsplats så får man vara med och bidra och betala för en trygg och underhållen parkeringsyta. En del kanske istället väljer andra bilfria alternativ, som faktiskt är mer miljövänliga, som cykel eller kollektivt resande.

Berätta mer om parkeringsvakten som en del i det brottsförebyggande arbetet

– Kombinationen teknik/människa är viktigt, där kameraövervakning och specialteknik kombineras med en person på plats, utifrån behovet som finns. Vill man förhindra att det uppstår otrygghet kan parkeringsvakten vara första steget. Om problematiken är låg eller man inte har så många problem i området så kan det räcka med att ha en uniformerad parkeringsvakt på plats som genom uniformeringen och fordonet med vår logga bidrar till den upplevda tryggheten och är en del av det brottsförebyggande arbetet.

Berätta något om Avarn och parkering som du inte tror att alla känner till

– Avarn utbildar parkeringsvakter över hela Sverige, inte bara åt oss själva utan även åt kommuner och andra parkerings- och säkerhetsföretag. Vi är även medlemmar i Svepark, Svenska parkeringsföreningen, som utvecklar parkeringsverksamhet utifrån gemensamma riktlinjer. Medlemskapet fungerar som en kvalitetsgaranti gentemot kunderna, eftersom medlemmarna förbinder sig att följa föreningens stadgar och etiska regler.

Hur hamnade du i parkeringsbranschen?

– Jag började som parkeringsvakt när jag var 21 år eftersom min mamma jobbade som parkeringsvakt och tyckte att det skulle passa mig. Det är ett rörligt arbete och man får vara ute mycket. Efter 1,5 år gick jag över till byggbranschen, där jag och min pappa drev ett företag under flera år. Men mamma lockade tillbaka mig och nu hade jag andra verktyg i bagaget då jag varit platschef, vilket jag kunde ta med mig i jobbet som gruppledare, sedan driftchef och vidare som avdelningschef inom parkeringsavdelningen. Det har hela tiden funnits utvecklingsmöjligheter i företaget och jag kunde sedan välja att gå vidare med försäljning av parkeringstjänster. Och ja, mamma jobbar kvar.

Vill du veta mer om Avarn Securitys parkeringstjänster, kontakta gärna Patrik Lindgren på tel. 073-373 86 30 eller patrik.lindgren@avarnsecurity.com.