Niclas Gerdbo, ny distriktschef i Malmö.

Niclas Gerdbo – polisen som sadlade om

Vi välkomnar Niclas Gerdbo, ny distriktschef för Avarn Security Systems i Malmö. Niclas har en lång karriär bakom sig från Polismyndigheten, senast som chef för Polisens kontaktcenter i Syd, som varje år tar emot hundratusentals anmälningar som utreds. Niclas har även varit kanslichef och verksamhetsutvecklare, men startade som patrullerande polis 2005. Sexton år inom polisen har det blivit.

Niclas, hur kommer det sig att du vågade satsa på en ny bransch just nu?

– Det kändes som rätt tid att pröva något nytt, och det ska bli så kul att få vara med och utveckla Avarn nu när företaget har vuxit till det dubbla och möjligheterna är stora. Efter sexton år inom polisen och flera chefsuppdrag kändes det helt rätt att komma till en bransch där jag har nytta av min erfarenhet inom trygghet och säkerhet.

Vilket är ditt uppdrag på Avarn Security Systems i Malmö?

– Jag tycker om och drivs av förändring och att bidra till utveckling. Vi ska tillsammans skapa ett starkt Malmö, med gemensamma mål att sträva mot och vi ska vara företaget där man vill jobba. Vi behöver vara en attraktiv arbetsgivare och hitta rätt personer som kan hjälpa oss att driva företaget framåt. Som person är jag nyfiken och vill lära mig nya saker och jag är verkligen ödmjuk inför all kunskap som finns inom företaget.

Berätta mer om din utmärkelse Årets innovativa ledare 2020

– Det var en riktig överraskning! Det är tidningen Chef och organisationen Ledarna som varje år delar ut ett pris och efter jag blivit nominerad var det en lång process innan tre personer gick vidare till final. Prisutdelningen ställdes in på grund av den pågående pandemin, men det blev en digital version istället där jag då fick reda på att jag vann utmärkelsen Årets innovativa ledare. Superkul med tanke på konkurrensen!

Vad kommer du att sakna mest från polisen?

– Självklart kommer jag att sakna alla härliga kollegor jag arbetat med! Men steget känns inte så långt eftersom jag går från en trygghetsskapande bransch till en annan, även om en statlig myndighet och ett privat företag såklart skiljer sig åt. Avarn sätter inte bara upp ett larm eller utför tillsyn, utan våra medarbetares insats hjälper kunden att fokusera på sin kärnverksamhet. De ska känna sig trygga med oss som leverantör och det är ett väldigt viktigt uppdrag vi har.

Vad kan dina medarbetare förvänta sig av dig?

– Jag är inlyssnande och ödmjuk och har hamnat i en ny bransch där jag hoppas och tror att min erfarenhet kommer företaget till gagn. Ett av mina viktigaste verktyg är att använda öronen och lyssna in medarbetarna, verksamheten och kundernas behov. Jag vill att alla medarbetare ska få rätt förutsättningar att göra sitt allra bästa, och där har jag som chef och ledare en väldigt viktig roll. Vi kommer tillsammans stå som ett lag när vi möter mot- och framgångar.

Hur kopplar du av?

– Jag bor i Skanör Falsterbo, nära vattnet med min familj, och där laddar jag kärlek och energi. Jag är fascinerad av havet och kitesurfar och kappseglar regelbundet. Jag spelade elit-ishockey i Malmö till jag var nitton, sedan ville jag pröva något nytt och fastnade för kappsegling, där jag hittills lyckats knipa ett par VM-medaljer. Att vinna tillsammans i ett lag och vara i harmoni med havet och naturen gör mig lycklig.