Bild från övning i Göteborgs Hamn.

Övningar i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har varit kund till Avarn Security under många år. Det är både ett skyddsobjekt och ett hamnskyddsområde med flera ISPS (sjöfartsskyddsanläggningar) och Avarn bevakar området samt leder operativt bevakningsverksamheten med Avarns SO (security officers) dygnet runt, året runt med bl.a. bevakningscentral (Security central), fordon och hundekipage.

Uppdraget utgår från Port Security och leds av PSO, (hamnskyddschefen som är ansvarig för samtliga terminaler Göteborgs Hamn), och PFSO, (port facility security officers för varje terminal). I uppdraget ingår att regelbundet genomföra olika typer av övningar tillsammans med polis, tull och räddningstjänst för att vara förberedd på olika typer av scenarier.

Daniel Fridfelt, platschef och ansvarig för uppdraget, vad är det för övningar?

– Övningarna är lagstyrda och planeras av PSO, PFSO och SO. Vi övar flera gånger om året och ofta tillsammans med andra myndigheter och samverkanspartner och självklart även med terminalernas medarbetare. Det är olika realistiska scenarion som skulle kunna inträffa i ett hamnområdet och som vi behöver ha en god beredskap för att kunna hantera.

Vad är speciellt med att vakta ett hamnområde?

– Både lagstiftning och miljön är speciell i ett hamnskyddsområde men tack vare en väldigt engagerad, proaktiv och säkerhetsmedveten kund har vi en mycket nära samverkan, där vi hela tiden driver utvecklingen och förmågan framåt.

Vad krävs för att arbeta i Göteborgs hamn?

– Utöver grundläggande väktar-, skyddsvakt- och hamn- och sjöfartsskyddskontrollantsutbildningar så behövs en stor portion säkerhetsmedvetenhet och förmåga att hantera många olika typer av människor och situationer. Att ha en god social förmåga och drivkraft att vilja hjälpa till är positiva egenskaper samt självklart att varje dag leva upp till våra värderingar ansvar, omtanke och samarbete.

Berätta lite om hundarnas roll i uppdraget

– Hundekipagen K9, det vill säga både hunden och föraren, fyller en mycket viktig roll i det dagliga säkerhetsarbetet i hamnen. Dels som incidentberedskap men även för att kunna utföra kontroller på gods och fordon. De är i tjänst 24/7 och samtliga ekipage är EDD-utbildade (explosive detection dog) och certifierade.

Kontakta daniel.fridfelt@avarnsecurity.com om du vill veta mer.