Dennis och Tina tilldelas "Årets branschbragd"

Dennis och Tina tilldelas "Årets branschbragd"

Säkerhetsföretagens pris ”Årets branschbragd” delas årligen ut till de medarbetare i branschen som utmärker sig i sin tjänstgöring. Årets pris går till Nokas ordningsvakter Dennis Kortz och Tina Brindstedt, som var först på plats med att hanterade mannen som bombhotade Malmö Centralstation i somras.

En jury bestående av två ledamöter från Säkerhetsföretagens styrelse har utsett pristagarna. Juryn bedömer att priset ska gå till Dennis Kortz och Tina Brindstedt för deras föredömliga agerande i den typ av situationer som ordningsvakter allt oftare möter genom att de ofta är först på plats vid särskilda händelser. Med stor risk har de agerat utöver sina arbetsuppgifter och i en situation det knappt går att träna sig inför.

Motiveringen lyder:

Priset ”Årets branschbragd” tilldelas ordningsvakterna Dennis Kortz och Tina Brindstedt som var först på plats när en man bombhotade Malmö Centralstation i somras. Alla sprang ut ur stationsbyggnaden medan Dennis och Tina sprang emot mannen. Genom att tala med mannen och erbjuda möjligheten att spela in ett meddelande på kroppskameran försökte de uppehålla mannen tills polis kom på plats. Mannen fortsatte uttala hot om att han skulle spränga byggnaden och skjuta människor. Efter nio minuter var polisen på plats och övertog gripandet av mannen, vilket skedde genom att han sköts i benet. Efteråt framkom att bombhotet var falskt, men under händelsen upplevde ordningsvakterna att det förelåg ett akut hot mot deras liv. Ordningsvakternas insatser har efteråt uppmärksammats positivt, bland annat genom Aftonbladets Svenska hjältar.

”Att de grova brotten ökar ställer också ökade krav på samhällets förmåga att hantera svåra situationer. Dennis och Tinas insats är föredömlig och visar hur viktiga ordningsvakterna är i arbetet för att skapa trygghet och säkerhet.”, säger Li Jansson, branschchef för Säkerhetsföretagen.

Priset delas ut i samband med Säkerhetsföretagens branschmöte den 5 december på Fotografiska Museet i Stockholm.

Vid frågor – kontakta Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson på li.jansson@transportforetagen.se eller 076-796 71 73.