​Gällande vårt ingripande mot minderåriga på Malmö Centralstation i februari

​Gällande vårt ingripande mot minderåriga på Malmö Centralstation i februari

Kammaråklagare Ulf Hansson har 2015-04-20 beslutat att ej väcka åtal mot våra ordningsvakter. Beslutet innebär att vi kan slutföra vår interna utredning.

Ingripandet var beordrat av polis, som meddelade över telefon att pojkarna skulle kvarhållas. Nokas ordningsvakter har därefter arbetat direkt under polismans ledning, vilken råder tills polis har hämtat de gripna. Polisen har inte återkallat ordningsvaktsförordnandet. Inte direkt vid frihetsberövandet, inte heller efter händelsen.

Vi som arbetsgivare har att ta ställning till om våra ordningsvakter har brutit mot sina anställningsavtal i den mån att de ska skiljas från sin anställning alternativt disciplinåtgärd enligt gällande kollektivavtal.Vi kan inte se att våra ordningsvakter har brutit mot sina åligganden i övrigt och kommer inte skilja dem från sin anställning.

Ingripandet i Malmö har skapat både debatt och rubriker. Vi har fått in allvarliga hot mot ordningsvakterna och ledning. Vår personal har en utsatt arbetssituation där man möter många svåra situationer och den korta film som sprids visar en liten del av det cirka 30 minuter långa ingripandet. Vi kommer på grund av den hotbild som föreligger inte låta våra anställda tjänstgöra som ordningsvakter utan de får istället andra arbetsuppgifter.

Allmänhetens och kunders förtroende för ordningsvakter har skadats. Vi önskar att vi nu kan arbeta vidare med allmänhetens förtroende för att skapa det vi alla eftersträvar – ett tryggare samhälle.

Nokas är en ledande säkerhetskoncern med verksamhet i Norge, Sverige och Danmark. Företaget grundades 1987. Sedan förvärvet av Svensk Bevakningstjänst 2014 har Nokas omkring 7 500 anställda inom fyra divisioner: Cash Handling, Security, Systems och Safety.

Nokas är totalleverantör av säkerhetslösningar och kontanthantering, för offentlig och privat verksamhet. I ett samspel mellan människor och tekniska lösningar tryggar vi liv och egendom, dygnet runt, landet runt, bättre än någon annan!

Nokas Security är certifierade inom alla områden: kvalitet, miljö och arbetsmiljö.