​Nokas Värdehantering blir betalinstitut

Nokas Värdehantering AB har blivit godkända att bedriva verksamhet med betaltjänster under Finansinspektionens tillsyn.

Nokas har en lång tradition av innovation och var tidigt ute med automatiserade och digitaliserade tjänster för deponering och växelköp. Företaget har fortsatt att analysera marknadens behov och teknikutvecklingen för att finna nya produkt- och tjänstelösningar för kunderna.

Thomas Ohlsson är ansvarig för utvecklingen av tjänster på Nokas Värdehantering:

– Sverige är ett land som leder avvecklingen av kontanter samtidigt som vi har en mycket stark Fintech-sektor med utveckling av nya betaltekniker. Att vara närvarande i den miljön skapar intressanta möjligheter att ta fram nya tjänster på en föränderlig marknad, där vi kan bidra till en starkare och säkrare transaktionsmiljö.

– Att bli godkänt betalinstitut ger oss förutsättningen att ta våra innovationer framåt, då vi nu även har den legala plattformen som ger stöd för helt nya tjänster. Flera områden finns där vi kan vara med och bidra utifrån vår maskinpark och marknadsnärvaro. Vi kan också vara med att utveckla gränssnitt för betalningar mellan maskin och människa eller för den delen maskin till maskin.

Thomas Ohlsson, sälj- och marknadsdirektör, Nokas Värdehantering
Tel 073-600 95 59, e-post thomas.ohlsson@nokas.com

Nokas är en säkerhetskoncern med verksamhet i Norge, Sverige och Danmark. Vi levererar säkerhets- och kontanthanteringslösningar till kunder i hela Norden. Som totalleverantörer omfattar våra leveranser bevaknings- och larmcentralstjänster, tekniska säkerhetslösningar och värde- och kontanthantering.

Vårt kundlöfte ”Vi bryr oss”, är förankrat i våra fyra värdeord: handlingskraft, samarbete, pålitlighet och engagemang.