Miljön och hushållen tjänar på att minska avfallet

8 av 10 svenskar gör något för att minska mängden avfall. Att äta upp all mat och köpa miljömärkt, second-hand eller saker av god kvalitet är de viktigaste insatserna enligt konsumenterna.

För tredje året i rad undersöker Avfall Sverige och Naturvårdsverket svenskarnas syn på frågor som rör konsumtion och avfall . Trots informationsinsatser tycks inte svenskarnas inställning till den egna konsumtionen och dess påverkan på avfallsmängderna ha förändrats nämnvärt sedan 2009.

• 8 av 10 svenskar gör redan idag något för att minska mängden avfall. Andelen som konsumerar mindre har ökat något sedan mätningen 2010.

• 3 av 4 är beredda att göra mer för att minska mängden avfall. Detta är oförändrat jämfört med tidigare år.

• Var tredje svensk tror inte att deras privata konsumtion påverkar mängden avfall. Det är en minskning från tidigare undersökningar.

• Att handla mera hållbart och att äta upp all mat är de viktigaste åtgärderna enligt konsumenterna. Att lämna till second hand har ökat något.

• Trots att informationen hittills inte verkar ha haft någon större effekt anser knappt 50 procent att mer information skulle kunna få dem att slänga mindre. 1 av 3 tror dock att det skulle påverka dem mer om de fick ett bevis på att åtgärden är bra för miljön. Drygt 1 av 10 menar att en högre avfallsavgift eller ett att saker kostade mer skulle kunna leda till att mängden avfall minskar.

Medvetenheten om kopplingen mellan konsumtion och avfallsmängder har stor betydelse inför framtiden.

– Både miljön och hushållen tjänar på att använda det vi köper längre. Det kan till exempel handla om att köpa saker av god kvalitet som håller länge. Kunskapen om hur vi minskar avfallsmängderna och vilka vinster det kan ge behöver öka hos hushållen, säger Sanna Due, Naturvårdsverket.

Undersökningen är en del i projektveckan ”Europa minskar avfallet”. Veckan är ett EU-projekt som i år anordnas för tredje året i rad, den 19-27 november. Avfall Sverige är nationell samordnare och projektet stöds av Naturvårdsverket. Inom projektet betonas vikten av att förebygga att avfall uppkommer och att minska halterna av farliga ämnen i avfallet.

Under veckan anordnar 83 projektanordnare ca 200 aktiviteter runt om i Sverige. Målet är att nå så många invånare som möjligt.

– Genom aktiviteterna ska vi lära oss hur miljön påverkas av det vi slänger och vad var och en av oss kan göra för att minska avfallet. För Avfall Sverige och kommunerna är avfallsminimering en prioriterad fråga, det visar inte minst vår vision ”Det finns inget avfall”, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef på Avfall Sverige.

Alla aktiviteter som anordnas under veckan då Europa minskar avfallet finns på www.minskaavfallet.se. Undersökningen 2011, liksom de båda tidigare, finner ni på www.avfallsverige.se

För mer information kontakta:

Sanna Due, handläggare, Genomförandeavdelningen, 010-698 1432, sanna.due@naturvardsverket.se

Anna-Carin Gripwall, Kommunikationschef Avfall Sverige, tel 070-662 61 28, acg@avfallsverige.se

Avfall Sverige är branschorganisation för avfall och återvinning. Våra medlemmar ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är motorn och garanten för omställningen.