Vad slänger hushållen i soppåsen?

I en soppåse ska det egentligen bara finnas sådant som inte kan materialåtervinnas. Men verkligheten visar att vi svenskar sorterar dåligt. I genomsnitt är det bara en tredjedel av det som slängs i restavfallet som egentligen hör hemma där. Resten är matavfall, förpackningar och returpapper. Det visar en sammanställning av plockanalyser i 109 svenska kommuner åren 2013 till 2016, som Miljö & Avfallsbyrån genomfört på Avfall Sveriges uppdrag.

I ett villahushåll uppstår i genomsnitt 7,2 kg mat- och restavfall per vecka, motsvarande siffra för ett lägenhetshushåll är 5,2 kg. Hushåll i villa sorterar bättre än lägenhetshushåll men det är fortfarande mycket av avfallet i soppåsen som borde ha lämnats till materialåtervinning. I villahushåll med tillgång till separat insamling av matavfall består 34 procent av innehållet i soppåsen av förpackningar och returpapper. Motsvarande siffra för lägenhetshushåll är 36 procent. Men resultatet skiljer mellan olika insamlingssystem. Det är exempelvis 40 procent mindre förpackningar och returpapper i restavfallet om villahushållen har fastighetsnära insamling i kärl med flera fack för olika avfallsslag, jämfört med områden där de är hänvisade till återvinningsstationer.

Att genom plockanalyser ta reda på vad som finns i hushållens soppåsar är viktigt för att kommunerna ska kunna utveckla sina insamlingssystem. Kunskapen är också viktig för att kunna genomföra kommunikationsinsatser där det behövs.

– Den här sammanställningen av plockanalyser runt om i landet visar att vi har långt kvar till verklig resurshushållning, säger Jenny Westin som är Avfall Sveriges expert på statistik.

– Utökad fastighetsnära insamling, tillsammans med informationsinsatser, kan vara ett sätt att minska mängden förpackningar och returpapper i restavfallet. Det är glädjande att fler kommuner gör plockanalyser och att man i högre grad följer rekommendationerna i Avfall Sveriges manual jämfört med 2011 då den senaste sammanställningen gjordes, säger Jenny Westin.

Sammanställningen är publicerad som Avfall Sverige-rapport nr 2016:28 ”Vad slänger hushållen i soppåsen?”

För mer information kontakta Jenny Westin, 040-35 66 15, 070-518 40 45, jenny.westin@avfallsverige.se

• tidningar
  • förpackningar
  • källsortering
  • insamling avfall

Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i landets alla kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds och att det avfall som uppstår återvinns och tas om hand på bästa sätt. Kommunen och deras bolag är ambassadör, katalysator och garant för denna omställning.