Gå direkt till innehåll
Klara Tengstrand, Hållbarhetsansvarig och Peter Uddfors, VD på Office Management

Office Management blir 100% klimatneutralt

– uppnår milstolpe i hållbarhetsstrategin och sätter större krav på underleverantörerna

Från och med 2021 mäter, minskar och neutraliserar Office Management sitt klimatavtryck enligt PAS2060, standard för klimatneutrala organisationer. Office Management nöjer sig inte med sin egen verksamhet, utan arbetet omfattar utsläpp som genereras från hela verksamheten, inklusive de produkter och tjänster som köps in och levereras till kunder.

– Vi effektiviserar och förbättrar våra tjänster och produkter för att minska deras miljö- och klimatpåverkan. Det omfattar bland annat cirkulär hantering av hårdvara (hyra, service, uppgradering, återbruk och återvinning), digitalisering av våra tjänster samt att öka andelen miljömärkta produkter och tjänster, säger Klara Tengstrand, Hållbarhetsansvarig på Office Management.

Över 95% av Office Managements klimatpåverkan kommer från inköp av produkter och tjänster. Det är därför avgörande att Office Managements leverantörer har samma ambition att minska klimatpåverkan i enlighet med Parisavtalets 1,5 graders mål. Därför uppdaterar de sin Leverantörskod med förväntan på att leverantörerna också följer denna målsättning.

– Att ta steget att bli ett klimatneutralt bolag är ett viktigt strategiskt beslut för att säkerställa att vi är en långsiktigt konkurrenskraftig leverantör, arbetsgivare, affärspartner och investering för våra ägare. Genombeslutet att vara klimatneutrala motiveras vi till att vara transparenta och förändringsbenägna, att tillsammans med våra kunder minska våra utsläpp över tid och ta ansvar för våra utsläpp idag och imorgon, säger Peter Uddfors, VD på Office Management.

– Än så länge är vi ett fåtal bolag som inkluderar hela klimatpåverkan på detta sätt, både från vår egen verksamhet och de utsläpp som genereras från produkter och tjänster vi levererar till kund. Efter vår genomgående analys och med kunskap om hela vårt klimatavtryck kan vi fokusera våra insatser för att minska avtrycket på effektivaste sätt, förklarar Klara Tengstrand.

Mätning görs enligt den vedertagna standarden Greenhouse Gas Protocol, och omfattar minst 95% av bolagets totala klimatpåverkan (scope 1, 2 och 3), vilket är ett krav enligt PAS2060. Till sin hjälp använder Office Management Tricorona Climate Partner, som är experter inom klimatområdet.

Office Management ska halvera klimatavtrycket till 2030 i enlighet med Parisavtalet, både i värdekedjan och i egen verksamhet. Under 2021 anslöt bolaget sig till initiativet SME Climate Commitment som är ett initiativ erkänt av FN:s Race To Zero-kampanj för att förena företag och organisationer att halvera sitt klimatavtryck till 2030.

– Parallellt med att minska klimatavtrycket över tid tar vi ansvar för våra utsläpp som genereras idag. Vi kompenserar 100% av vårt klimatavtryck, inklusive produkter och tjänster vi levererar till kund. Kompensation görs genom tredjepartsgranskade, FN-certifierade projekt inom förnybar energi; solenergi i Indien och vindkraft i Honduras. Genom klimatkompensationen bidrar vi till omställning till förnybar energi och undviker motsvarande mängd klimatavtryck som fossila energislagen annars skulle givit upphov till. Vi hjälper även till att finansiera ny teknik som dammsuger luften på koldioxid, kallad Direct Air Capture beläget på Island, avslutar Klara Tengstrand.

Lyssna gärna in till Office Managements Presskonferens den 4 maj kl. 14:00 för mer information. Gå till presskonferens här. Läs mer om arbetet och de finansierade projekten på hemsidan: https://www.officemanagement.se/om-oss/hallbarhet/.

För mer information kontakta:
        Klara Tengstrand, Hållbarhetsansvarig
        Telefon: +46 (0) 72 600 41 67