​Alingsås Energi vinner utmärkelse som hållbar arbetsplats

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2018 08:54 CEST

Alingsås Energi är årets vinnare av Guldpilen, en utmärkelse till hållbara arbetsplatser instiftat av företagshälsan Avonova. I juryns motivering beskrivs företaget som ett föredöme som hållbar organisation.

– I en tid när antalet sjukskrivningar ökar är det extra viktigt att lyfta fram positiva exempel på hållbara arbetsplatser. En avgörande faktor för att Alingsås Energi har lyckats så bra med sitt hållbarhetsarbete är ledningens långsiktiga engagemang i frågorna, säger Jörgen Malmenskog, vd, Avonova.

Juryns motivering lyder:

Med ett heltäckande hälso- och arbetsmiljöprogram där policies, principer, metoder och ett bra resultat hänger ihop är Alingsås Energi ett föredöme som hållbar organisation. Det dagliga arbetet präglas av ledningens engagemang, tydliga roller och ett system för uppföljning genom kontinuerliga arbetsmiljöbokslut.

– Att vinna Guldpilen – Sveriges mest hållbara småföretag - är ett fantastiskt roligt erkännande av vårt sätt att arbeta. Det är ett långsiktigt arbete med hållbarhet, omsorg om kunden och arbetsmiljö i grunden, samverkan och en god dialog på företaget ligger i värderingarna. Medarbetarna bär arbetsmiljöarbetet idag och deras drivkraft och goda insatser gör mig stolt över att leda denna verksamhet, säger Jan Olofzon, VD för Alingsås Energi.

Guldpilen är en utmärkelse som delas ut till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna. Priset delas ut i de tre kategorierna stora företag, små företag och offentlig sektor.

Alingsås Energi får priset i klassen för små företag. Övriga finalister i kategorin var Olsbergs hydraulic (Eksjö), Returpack (Norrköping), Tykoflex AB (Tyresö) och Ulricehamns Energi AB(Ulricehamn).

Vinnare i kategorin offentlig sektor är Emmaboda kommun. Vinnaren i kategorin stora företag presenteras inom kort.

Prisutdelningen kommer att ske i Almedalen den 5 juli 2018.

Läs mer om alla nominerade företag och organisationer här.

För mer information: Stefan Persson, marknads- och affärsutvecklingschef, stefan.persson@avonova.se, 070-423 96 44.

Om Alingsås Energi

Alingsås Energi levererar energi- och infrastrukturtjänster till såväl privatpersoner som företag. Fokus är på helheten för kunden och på energieffektiva och klimatsmarta lösningar. Alingsås Energi är en kommunägd koncern som ingår i Alingsås kommuns koncernbolag, AB Alingsås Rådhus.

Om Guldpilen

• Utmärkelsen Guldpilen är instiftat av företagshälsan Avonova och ska gå till landets mest hållbara organisationer.
  • Guldpilen går till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna.
  • Utmärkelsen delas ut i tre kategorier: stora företag med fler än 100 anställda, små företag med upp till 100 anställda och offentlig sektor.
  • Sammanlagt 50 unika nomineringar av företag och organisationer kom in till utmärkelsen 2018.
  • Juryordförande är Jörgen Malmenskog, vd på Avonova. Övriga jurymedlemmar från Avonova är Stefan Bernesjö, medicinskt ansvarig, Cecilia Lagergren, kommunikationschef, och Robert Persson-Asplund, chefspsykolog. Externa jurymedlemmar är Fredrik Lidman, konsult inom organisation och ledarskap, Magnus Svartengren, professor i arbetsmiljömedicin på Uppsala universitet och Kristina Öberg, oberoende seniorkonsult i företagshälsa.
  • Tre tips för en hållbar arbetsplats Källa: Avonova 1.Jobba strategiskt. Tänk långsiktigt och sätt upp tydliga och mätbara mål för ert arbetsmiljö- och hälsoarbete. 2.Kommunicera värderingar. Använd värdegrunden för att skapa en känsla av mening och sammanhang bland de anställda. 3.Värdesätt återhämtning. Sätt tydliga gränser mellan vad som är arbete och vad som är fritid, så att medarbetare får möjlighet till återhämtning.