BillerudKorsnäs vinner pris som hållbar arbetsplats

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2018 07:31 CEST

BillerudKorsnäs i Skärblacka är årets vinnare av Guldpilen, ett pris till hållbara arbetsplatser instiftat av företagshälsan Avonova. I juryns motivering beskrivs hur företaget har satt fokus på säkerhet i sitt hälso- och arbetsmiljöarbete.

– I en tid när antalet sjukskrivningar ökar är det extra viktigt att lyfta fram positiva exempel på hållbara arbetsplatser. En avgörande faktor för att BillerudKorsnäs i Skärblacka har lyckats så bra med sitt hållbarhetsarbete är ledningens och fackets gemensamma engagemang i frågorna, säger Jörgen Malmenskog, vd, Avonova.

Juryns motivering lyder:

Med ett starkt fokus på säkerhet har BillerudKorsnäs i Skärblacka integrerat och lyft sitt arbete med hälsa och arbetsmiljö. ”Säkerheten först” har banat väg för ett brett program med mandat från högsta ledningen.

Ledningens och fackets gemensamma engagemang har skapat en tydlig och uthållig process som är en garant för att utveckla en hållbar kultur. BillerudKorsnäs i Skärblacka är ett föredöme i sitt arbete med proaktiva tidiga insatser som introduktion av alla anställda, utbildning av chefer, kontinuerliga hälsoundersökningar, generöst hälsoerbjudande till anställda och familjer och ett uppföljningssystem med ett årligt hälsobokslut.

–BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. För oss är det därför självklart att jobba med hållbarhet när det gäller företagets viktigaste resurs – nämligen våra medarbetare! Därför är vi proaktiva i vårt hälsoarbete och jobbar systematiskt för att fånga upp saker i tid och arbeta förebyggande. Vi vill helt enkelt möjliggöra för våra medarbetare att bibehålla eller förbättra sin hälsa. Det är en vinn-vinn situation som långsiktigt bidrar till företagets produktivitet, säger Käthy Holstensson, HR-Business Partner på BillerudKorsnäs i Skärblacka.

Guldpilen är en utmärkelse som delas ut till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna. Priset delas ut i de tre kategorierna stora företag, små företag och offentlig sektor.

BillerudKorsnäs i Skärblacka får priset i klassen för stora företag. Övriga finalister i kategorin var Automotive Components (Floby), Inovyn (Stenungsund), JM (Solna), Kanthal AB (Hallstahammar) och Swegon AB (Kvänum).

Vinnare i kategorin offentlig sektor är Emmaboda kommun. Vinnaren i kategorin små företag är Alingsås Energi.

Prisutdelningen kommer att ske i Almedalen den 5 juli 2018.

Läs mer om alla nominerade företag och organisationer här.

För mer information

Stefan Persson, marknads- och affärsutvecklingschef, stefan.persson@avonova.se, 070-423 96 44.

Om BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Mer information om Skärblackas produktionsanläggning här.

Om Guldpilen

Priset Guldpilen är instiftat av företagshälsan Avonova och ska gå till landets mest hållbara organisationer.

Guldpilen går till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna.

Priset delas ut i tre kategorier: stora företag med fler än 100 anställda, små företag med upp till 100 anställda och offentlig sektor.

Sammanlagt 50 unika nomineringar av företag och organisationer kom in till priset 2018.

Juryordförande är Jörgen Malmenskog, vd på Avonova. Övriga jurymedlemmar från Avonova är Stefan Bernesjö, medicinskt ansvarig, Cecilia Lagergren, kommunikationschef, och Robert Persson-Asplund, chefspsykolog. Externa jurymedlemmar är Fredrik Lidman, konsult inom organisation och ledarskap, Magnus Svartengren, professor i arbetsmiljömedicin på Uppsala universitet och Kristina Öberg, oberoende seniorkonsult i företagshälsa.

Tre tips för en hållbar arbetsplats
Källa: Avonova

1. Jobba strategiskt. Tänk långsiktigt och sätt upp tydliga och mätbara mål för ert arbetsmiljö- och hälsoarbete.
2. Kommunicera värderingar. Använd värdegrunden för att skapa en känsla av mening och sammanhang bland de anställda.
3. Värdesätt återhämtning. Sätt tydliga gränser mellan vad som är arbete och vad som är fritid, så att medarbetare får möjlighet till återhämtning.

Avonova erbjuder tjänster inom företagshälsa och ledarsupport. Vi vill hjälpa våra kunder att öka produktiviteten och minska ohälsan. Med 650medarbetare och service på 120orter runtom i Sverige är vi en rikstäckande leverantör av hälsotjänster.