Emmaboda kommun tilldelas utmärkelsen Guldpilen

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2018 07:42 CEST

2018 års Guldpilen i kategorin offentlig verksamhet går till Emmaboda kommun.

Guldpilen är en utmärkelse som delas ut till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna. Utmärkelsen delas ut i tre olika kategorier: Stora företag (fler än 100 anställda), Små företag (upp till 100 anställda) och Offentlig sektor. 2018 års Guldpilen i kategorin offentlig verksamhet går till Emmaboda kommun.

– Vi är jätteglada att få utmärkelsen Guldpilen som vi vill dela med alla medarbetare i Emmaboda kommun. Tillsammans med chefer, medarbetare, fackliga och politiker har vi jobbat strategiskt för en bra arbetsmiljö, säger   Eva-Lena Sjöbeck-Chytraeus, Personalkonsult på Emmaboda kommun.

Vidare till finalomgång i den offentliga kategorin var också Lidköpings kommun, Mariestads kommun och Sollentuna kommun.

Juryns motivering lyder: ”Med ett uthålligt systematiskt arbetsmiljöarbete, en engagerad ledning och en inkluderande vardagskultur skapar Emmaboda kommun förutsättningar för en långsiktigt hållbar organisation i ett mycket viktigt samhällsuppdrag.

Emmaboda kommun är ett föredöme för många offentliga verksamheter. Resultaten i form av medarbetarnöjdhet, förbättrade hälsotal och ökade medborgarvärden talar sitt eget språk.

Avonova gratulerar Emmaboda kommun till segern i Guldpilens offentliga klass 2018.”

Juryordförande är Jörgen Malmenskog, vd på Avonova. Övriga jurymedlemmar från Avonova är Stefan Bernesjö (medicinskt ansvarig), Cecilia Lagergren (kommunikationschef) och Robert Persson-Asplund (chefspsykolog). Externa jurymedlemmar är Fredrik Lidman (konsult inom organisation och ledarskap), Magnus Svartengren (professor i arbetsmiljömedicin på Uppsala universitet) och Kristina Öberg (oberoende seniorkonsult i företagshälsa).

Prisutdelningen kommer att ske i Almedalen den 5 juli 2018

Läs mer om alla nominerade företag och organisationer här.

För frågor angående Guldpilen: Stefan Persson, marknads- och affärsutvecklingschef, stefan.persson@avonova.se, 070-423 96 44.