Studentbostäder i Norden och Sveafastigheter först ut med Avy-Tmpls AI-tjänst tillsammans Hogia fastighetssystem

Avy-Tmpl lanserar ny AI-tjänst för ärendehantering

Nu lanserar Avy-Tmpl en ny tjänst som kombinerar bolagsspecifik data med AI och möjliggör en mer automatiserad ärendehanteringsprocess. Resultatet är en tids- och kostnadseffektiv lösning som gynnar både bostadsbolagen och hyresgästerna.

Avy-Tmpl har utvecklats till att bli Nordens ledande boendeplattform med fokus på Tenant Experience och når idag ut till boende i över 300 000 hushåll, med över 50 bostadsbolag i kundstocken. Kostnads- och resurskrävande processer i samband med ärendehantering och kommunikation är gemensamt för många av bolagets kunder. I ett makroekonomiskt klimat som sätter alltmer press på bostadsaktörers marginaler lanserar Avy-Tmpl nu en ny AI-tjänst som adresserar detta genom att låta stora delar av arbetet lyftas ut från förvaltningen.

Petter Arvidsson, COO och produktansvarig på Avy-Tmpl säger: ”Efter mer än 5 år av att bygga vår plattform, integrera med andra nyckelspelare inom det digitala ekosystemet och koppla ihop boende i över 300 000 lägenheter har vi tillgång till unik data för den svenska bostadsmarknaden. Data som täcker områden som beteenden och trender i vad hyresgäster bryr sig om och tar upp med sin fastighetsförvaltare. Nu arbetar vi med denna data, tillsammans med de senaste framstegen inom AI, för att lösa fastighetsutmaningar och problem på nya och innovativa sätt”

Initialt släpps en chatbot som med hjälp av data från den egna boendeplattformen, internet, bopärm och input från det bolagsspecifika fastighetssystemet kan identifiera mönster utifrån insamlad data, och genom maskininlärning föreslå automatiserade svar på 25% av inkommande ärenden. Detta innebär en effektivisering av framför allt felanmälanprocessen där bovärdar eller fastighetsförvaltare idag hanterar varje enskilt ärende manuellt, ett tidskrävande och kostsamt arbete. Dessutom förbättras användarupplevelsen för boende som snabbt kan få svar på enklare ärenden direkt i appen. I nästa steg lanseras en videochat där hyresgäster får hjälp av experter vid ärenden som kräver mänsklig interaktion. Genom att kvalificera ärendet ännu längre kan Avy-Tmpl reducera kostnader ytterligare och bespara personal mycket tid på att inte boka möten och åka ut och inspektera inför eventuell åtgärd.

”Genom att förstå, kategorisera och förtydliga ärendet för våra kunder kan vi sänka kostnaden med upp till 40%. Med det höga användarengagemang vi når igenom boendeappen har detta stor effekt på sista raden”, fortsätter Petter.

Detta är ett initiativ som efterfrågas av flera befintliga kunder och välkomnas av samarbetspartners. Först ut är Studentbostäder i Norden och Hogia.

Rebecka Eidenert, VD på Studentbostäder i Norden säger; “Vi är mycket positiva till denna funktion som kommer att rationalisera arbete och sänka kostnader i affärskritiska delar av vår verksamhet. Vi känner också en stolthet i att den öppna systemuppsättning vi arbetat för fungerar så väl - med ett föredömligt samarbete mellan vårt fastighetssystem Hogia, och Avy-Tmpl som ser till att denna funktion fungerar optimalt och kan bära frukt omgående”.

Mikael Svensson, bolagschef på Hogia fastighetssystem fortsätter; ”Det känns väldigt kul att vara först ut som samarbetspartner till detta initiativ. En av våra grundprinciper är att samarbeta med andra leverantörer i branschen och kunna leverera en helhetslösning. AI har snabbt blivit en viktig fråga för våra kunder och genom att kunna vara snabbfotade i en process som denna är vi med och bidrar till mycket värdeskapande i branschen”.

Även Viktor Mandel, VD på Sveafastigheter efterfrågar funktionen och ser chansen i att förbättra marginalerna i en kärnfråga för bolaget;

”Varje gång vi får in ett ärende behöver en bovärd ta kontakt, boka möte, sätta sig i bilen och inspektera. Det kan kosta tusentals kronor varje gång. Med många ärenden i ett stort bestånd blir detta stora summor, och det är dessutom en kritisk aspekt för kundupplevelsen. I en tid då hyreshöjningar inte kompenserar för ökade driftkostnader och när räntorna stiger är det viktigt för oss att se över alla initiativ för att öka vår effektivitet. Kan vi dessutom ge boende en bättre upplevelse än tidigare så känns det givet att integrera en lösning som denna i vår digitala systemuppsättning”.

För mer information, kontakta;

Petter Arvidsson, COO på Avy-Tmpl, +46723 88 89 85, petter.arvidsson@avytmpl.com

Rebecka Eidenert, VD på Studentbostäder i Norden, +4670 786 54 54, rebecka.eidenert@sbsstudent.se

Mikael Svensson, bolagschef på Hogia fastighetssystem, +4670 695 43 83, mikael.svensson@hogia.se

Viktor Mandel, VD Sveafastigheter, +46768 71 00 14, viktor.mandel@sveafastigheter.se