Axactor och Lendify, två utmanare med gemensamt mål

På samma sätt som att Axactor skapades för att det fanns ett behov av ett nästa generations inkassobolag med fokus på effektivitet, förebyggande åtgärder och smarta digitala system, har Lendify klivit fram som en utmanare i bankvärlden. Lendify erbjuder en modern, kundvänlig och digital plattform som kan skära bort onödiga mellanhänder för att effektivisera lånemarknaden. Redan ett drygt halvår sedan de båda parterna startade sitt samarbete ser man att de är en perfekt match för varandra.

–“Vi sökte en partner som förstår våra behov och våra utmaningar. Speciellt eftersom vi är ett företag med stor tillväxt. Vi på Lendify är starkt värderingsstyrda i vårt erbjudande till våra kunder men har samtidigt en plattform som är baserad på data och som är effektivt digitaliserad.” berättar Vincent Kolb, Chief Credit Officer på Lendify. Han fortsätter: “Vårt mål är att effektivisera kreditmarknaden med ett helt nytt erbjudande och då behöver vi en partner som svarar upp mot det som vi tror är framtidens skalbara tjänster inom både 3PC och NPL, det gjorde till slut valet av Axactor ganska enkelt.”

Axactor hjälper Lendify med 3PC – inkassotjänster för förfallna och uppsagda lån samt NPL – köp av samtliga eller delar av fordringsportföljer, vilket i caset med Lendify inriktar sig på Forward Flow – löpande köp av förfallna och uppsagda lån. Att samarbeta med Lendify var ett givet val för Axactor. De är båda utmanare i sina vardera branscher, delar samma värderingar och jobbar för att digitalisera och effektivisera konsumentmarknaden.

– “Lendify är redan en viktig samarbetspartner för Axactor då de i grunden har byggt sitt bolag på samma business-tänk som oss. De bygger nästa generations bank, vi bygger framtidens inkassobolag och de passar väl in på våra grundvärderingar “passion, trust and proactive”.

Bägge branscher kräver väldigt stor kunskap samt rätt data, business insight och effektiva processer. Men lika viktigt är att förstå att vi faktiskt hanterar Lendifys kunder och det är ett förtroende vi tar på största allvar. Vi har hittat en perfekt mix av mjuka och hårda värden samt ett proaktivt kunskapsutbyte ihop med Lendify för att underlätta deras tillväxt.” berättar Lisa Sohtell, Country Manager på Axactor Sverige och avslutar; “Vår gemensamma resa har börjat bra men jag tror att vi har det bästa framför oss.”

• Finans

Axactor är ett företag som hjälper människor och företag med inkasso. I Sverige har vi kontor i både Stockholm och Göteborg. Axactor är övertygade om att inkassobranschen har en viktig roll i dagens samhälle. Vi hjälper människor i en tuff situation till ett bättre liv, men viktigast av allt, vi hjälper företag att få betalt för sitt arbete.