Antonia tilldelas pris för ett mänskligare näringsliv

Antonia tilldelas pris för ett mänskligare näringsliv

Antonia Ax:son Johnson blir den första som tilldelas priset av Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv. Priset delas ut av jämställdhetsminister Maria Arnholm i samband seminariet ”Inspirera, påverka och agera” som arrangeras av Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv.

– Som företagare har jag under en lång tid varit emot det kortsiktiga tänkandet som tyvärr styr en så stor del av näringslivet. Det var till en början ganska tufft att utmana de rådande normerna, men det har lagt grunden för våra framgångar och jag är därför mycket glad över att bli uppmärksammad för detta, säger Antonia Ax:son Johnson.

Juryns motivering lyder:

Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv går till en företagare som med stort mod och framgång följt sina grundvärderingar och uthålligt bedrivit ett konkret förändringsarbete genom att integrera hållbarhet, jämställdhet och mångfald i sin affärsverksamhet. Vi är stolta över att få ge årets pris till en person som genom sitt ledarskap visat att företagande är en viktig förändringskraft för ett mänskligare samhälle och att hållbart företagande är lönsamt.

Priset är en statyett av den uppmärksammade konstnären Tomas Broomé och tilldelas Antonia Ax:son Johnson efter en öppen nomineringsprocess där drygt 100 personer föreslogs. Prisutdelningen sker i samband med seminariet ”inspirera, påverka och agera”, där företagsledare, forskare och politiker utbyter erfarenheter och lyfter fram de goda exemplen.

– Som pristagare känner jag ett ansvar att fortsätta flytta fram gränserna för företagens jämställdhets-, mångfalds- och hållbarhetsarbete. Även om vi har genomfört konkreta förbättringar så ligger det stora arbetet framför oss, säger Antonia Ax:son Johnson.

Juryn för priset har utgjorts av styrelsen för Pontus Schultz stiftelse. I styrelsen sitter Lisen Schultz, forskare vid Stockholm Resilience Center, Eva Swartz–Grimaldi, ordförande för Norstedts Förlagsgrupp, Hans Stråberg, tidigare vd för Electrolux, Börje Ekholm, vd Investor, Michael Wolf, vd Swedbank, Johan Rockström, professor i miljövetenskap och chef för Stockholm Resilience Center, Mattias Fyrenius, vd Nobel Media, Sara Öhrvall, chef Research & Development Bonnier och Carl Forsström, grundare av Mindmakers PR

Om Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

Stiftelsen ska verka för Pontus Schultz vision om ett mänskligare näringsliv – ett näringsliv som utgör en positiv kraft för utveckling i samhället, stimuleras av människans mångfald och respekterar planetens begränsade resurser. Stiftelsens metod bygger på Pontus idéer om det goda samtalet mellan olika perspektiv och positiv uppmärksamhet till de som driver utvecklingen framåt. Genom ett årligt pris och seminarium kommer stiftelsen belöna och belysa initiativ som gör näringslivet mänskligare. Priset ska ges för betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet.

Stiftelsen grundades som en reaktion efter att Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer förolyckats i augusti 2012. Läs mer om stiftelsen på www.pontusschultz.com.

Sara Öhrvall, styrelseordförande

Sara.ohrvall@bonnier.se