Axel Johnsons ordförande Caroline Berg utsedd till årets ägare

Axel Johnsons ordförande Caroline Berg utsedd till årets ägare

När Dagens industri delade ut priset Näringslivets Mäktigaste Kvinna gick utnämningen i kategorin Årets Ägare till Caroline Berg. I tacktalet – som framfördes av dottern Minna – betonade Caroline Berg sin övertygelse om mångfald som en central affärsfråga:

"Jag drivs av min passion att bygga och utveckla, att skapa och att förändra. Affärsnytta och samhällsnytta går hand i hand och mångfald är en av våra mest kritiska affärsfrågor för att skapa de bästa resultaten. Under min väg i livet och arbetslivet har jag träffat och arbetat med många starka affärskvinnor; entreprenörer, styrelseledamöter, chefer och företagsledare. Tack till alla kvinnor – och män – som står upp för en ökad mångfald i näringslivet och som arbetar för att ändra strukturer. Tillsammans ska vi fortsätta bana väg för framtida generationer."

I Dagens industris pågående granskning av jämställdheten i Sveriges 1 000 största företag var Axel Johnson ett av de bara 38 bolag som har fler kvinnor än män i ledningen. Vi har sedan flera år en jämn könsfördelning bland styrelseledamöter i koncernens bolag, liksom bland bolagens ledare.

På totallistan över Näringslivets mäktigaste kvinna placerade sig, förutom Caroline Berg, även Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors och Martin & Serveras vd Liv Forhaug.

Läs intervjun med Caroline Berg i DI här.

Yoel Tecle

Presskontakt Communications Manager Communications

Affärer som gör skillnad

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.