Hemköp öppnar ekobutik

Hemköp öppnar ekobutik

I takt med kundernas ökade intresse för ekologisk mat lanserar Hemköp en helt ny butik – Hemköp Reko.

– Vi tar hållbarhetsperspektivet ett steg längre och samlar vårt omsorgsfulla sortiment i en rekobutik, säger butikschefen Joseph Kennedy.

Hemköp Reko öppnade på Norra Stationsgatan 80 A i Stockholm den 7 maj. Butiken, som är en lite annorlunda Hemköpsbutik, har ett omsorgsfullt utvalt sortiment där merparten av varorna är ekologiska. Men här finns också KRAV- och Faitradeprodukter samt MSC-märkt fisk- och skaldjurssortiment.

– Vi vill förenkla för kunden att på ett lättillgängligt sätt hitta prisvärda ekologiska och hälsosamma måltider till frukost, lunch, mellanmål och middag. Produkter som både ingår i vardagens basvaror men som också är trendsättare. Vi har genomgående letat efter produkter som alla är bäst i sin klass, säger butikschefen Joseph Kennedy som kom till Hemköp efter åtta år på den amerikanske succékedjan Whole Foods Market.

Butiken på totalt 165 kvadratmeter har ett sortiment på cirka 350 varor, men framför allt handlar det mycket om ett stort sortiment av take away-rätter.

Hemköp har som mål att vara den mest hållbara matkedjan och vd Thomas Gäreskog ser den nya satsningen på Hemköp Reko som en viktig pusselbit i det arbetet.

– Rekobutiken på Torsplan ska fungera som ett showroom för vårt omsorgsfulla sortiment. Går det bra är tanken på sikt att delar av konceptet enkelt ska kunna föras över till andra Hemköpsbutiker runt om i Sverige, säger Thomas Gäreskog

Hemköp Reko kommer även att innehålla en kafédel där det finns möjlighet att sitta ner en stund i en trivsam och färgstark skön miljö.

– Det här ska vara en välkomnande, fräsch och spännande butik där människor med en modern livsstil kan de finna hälsoalternativ de söker.Ett ställe där man kan köpa Fairtrade-kaffe, lokalt producerad kallpressad juice och/eller en fantastiskt god, nyttig och hälsosam måltid.Men också en plats där man får nyheter om nya produkter och inspiration kring mat, matlagning och annat för en mer hälsosam och nyttigare livsstil, säger Joseph Kennedy.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83, claes.salomonsson@axfood.se
Maria Nobel, marknad och kommunikationschef Hemköp, 070-669 9823, maria.nobel@hemkop.se Joseph Kennedy, butikschef Hemköp Torsplan Reko, 072-504 3915

Yoel Tecle

Presskontakt Communications Manager Communications

Affärer som gör skillnad

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.