Unik satsning ökar mångfalden inom Axel Johnson

Unik satsning ökar mångfalden inom Axel Johnson

Axelerate ska öka mångfalden i ledande positioner inom hela Axel Johnson-koncernen. I en unik satsning går bolagen i koncernen samman för att skapa förändring.

– Inom Axel Johnson har vi länge arbetat med mångfald och med jämställdhet, och i dag jobbar alla våra koncernbolag hårt med frågorna. Men när det gäller ledande positioner tror vi att vi kan gå framåt snabbare. Vi behöver göra något som accelererar arbetet och vi ser att potentialen för Axelerate är stor, säger Caroline Berg, direktör Human Development och Kommunikation på Axel Johnson.

Axelerate en gränsöverskridande satsning

Nu går bolagen inom Axel Johnson-koncernen samman i en av de största satsningarna som gjorts för att öka mångfalden i ledande positioner.

– Vi ser i dag att vi behöver öka mångfalden i våra ledningsgrupper. Tillsammans vill vi skapa en förändring som bidrar till affärsnyttan, fortsätter Caroline Berg.

“Gynnar Axel Johnsons utveckling”

Antonia Ax:son Johnson blev i september 2013 den första som tilldelades pris av Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv. Priset fick hon för att hon uthålligt bedrivit ett konkret förändringsarbete genom att integrera hållbarhet, jämställdhet och mångfald i sin affärsverksamhet. Med Axelerate fortsätter arbetet.

– Medarbetare som speglar kunderna och samhället skapar nytta för företaget. En god blandning av kompetenser och perspektiv ger fler infallsvinklar och genererar bättre beslut. Dessutom ökar blandade arbetsgrupper med oliktänkande kreativiteten, vilket gynnar vår utveckling, säger Caroline Berg.

Fokus på lösningar

Axelerate initieras under hösten 2013. Utgångspunkten är att lösningarna finns i Axel Johnsons egna verksamheter och hos medarbetarna, som får identifiera lösningar, sätta mål och genomföra aktiviteter. Satsningen ska resultera i konkreta insatser som ska öka mångfalden och som implementeras direkt i koncernbolagen.

– Genom att rekrytera från 100 procent av talang­poolen får vi tillgång till fler personer och ännu mer kvalificerad kompetens. Det här förbättrar förutsättningarna att öka mångfalden i ledningsgrupperna, säger Caroline Berg.

”Mångfald bidrar till affärsnyttan”

Upprinnelsen till Axelerate är ett gemensamt beslut som fattats i koncernledningen.

Fredrik Persson, vd för Axel Johnson:

– Mångfald i alla dess former är en prioriterad fråga i hela koncernen och kommer skapa affärsnytta för alla – kunderna, samhället och medarbetarna, säger han.

Axelerate i korthet

• Axelerate, som initieras under hösten 2013, är ett lösningsorienterat program som skrider över koncernbolagens gränser.
  • Medarbetare från alla delar av koncernen väljs ut med en blandning av olika kompetenser, ålder, kön och utländsk bakgrund.
  • Genom att identifiera lösningar, sätta mål och genomföra aktiviteter ska satsningen resultera i konkreta insatser som ska öka mångfalden och som implementeras direkt i koncernbolagen.
  • Samtliga mål och aktiviteter ska följas upp och utvärderas årligen.

Axelerate genomförs i samarbete med Sofia Falk, grundare till Wiminvest. För mer information om Axelerate, kontakta Julia Rimmerfeldt, pressansvarig på Axel Johnson.

E-post: axelerate@axeljohnson.se, Tel: 0739-302926