Anders Carlbark ny vd för STC – Sveriges snabbast växande gymkedja

Anders Carlbark har idag utsetts till ny vd för STC. Efter förvärvet av Puls & Träning tidigare i år blev STC Sveriges näst största träningskedja sett till antalet anläggningar. Anders Carlbark är idag vd för Actic, och ansluter till STC under 2022.

STC har från sin bas i Västsverige vuxit snabbare än någon annan friskvårdskedja, och har idag över 200 anläggningar i landet. STC är majoritetsägt av Novax, tillsammans med medgrundare och nuvarande vd Katarina Andersson.

Anders Carlbark har under de senaste 2,5 åren varit vd för den noterade friskvårdskedjan Actic där han gjort ett betydande avtryck genom bland annat ökat kundfokus och stärkt strukturkapital. Dessförinnan har han en lång bakgrund inom retail på bland annat H&M där han senast var global chef för merchandising.

Josef Bexell, styrelseordförande STC och sektoransvarig Hälsa & Friskvård på Novax:

”Ambitionsnivån och expansionstakten vi har i STC är väldigt hög. Allt vi gör vilar på en tydlig affärs- och samhällsidé; vi vet att träning är avgörande för vår fysiska och mentala hälsa, och vi vill hjälpa människor att få in träning i vardagen genom att sänka trösklarna och erbjuda anläggningar med hög tillgänglighet och träningsglädje. Att vi lyckas rekrytera en ledare med Anders bakgrund, driv och förmåga är en bekräftelse på den spännande plattform STC har för att fortsätta växa utifrån. Anders uppdrag som vd är att tillsammans med medarbetarna och med kunden i centrum hålla fortsatt hög expansions- och förnyelsetakt, och att se till att vi får ännu fler människor i rörelse.”

STC:s nuvarande vd, medgrundare och delägare Katarina Andersson kommer att vara fortsatt operativt delaktig i bolaget:

”De senaste åren har varit de mest spännande i vår historia sedan grundandet 1997. När vi nu ska ta nästa steg utifrån den nationella närvaro vi har är det ett bra tillfälle att även ta in ytterligare energi i ledningsgruppen genom ett skifte på vd-posten. Jag ser fram emot att från en ny roll stödja Anders i arbetet med våra medlemmar och medarbetare i centrum. STCs kultur är unik, och Anders delar vår värdegrund fullt ut”.

Anders Carlbark, tillträdande vd STC:

”Jag är stolt och glad över att få ta över vd:skapet på STC. Utifrån min egen erfarenhet och övertygelse om träningens betydelse för välmående så känns STC:s och ägarnas ambition och långsiktighet med fokus på tillgänglighet och användarnytta otroligt motiverande. STC har en stark plattform och är trots de senaste årens snabba expansion endast i början på en spännande tillväxtresa och jag ser fram emot att flytta hem till Göteborg och ansluta.

Kontaktpersoner:
Josef Bexell, sektoransvarig - Hälsa och Friskvård, Novax