Axel Johnson blir helägare i Skincity med sikte på stark tillväxt

Axel Johnson blir helägare i hudvårdsföretaget Skincity efter att ha förvärvat grundarna Mikael Kjellmans och Annica Forsgren Kjellmans ägarandel på 18 procent. Skincity visade stark tillväxt under 2020 med ett positivt resultat.

Sedan Axel Johnson år 2017 ursprungligen investerade i bolaget, har Skincitys försäljning mer än fördubblats från 277 miljoner kronor till 560 miljoner. Från att 2017 ha varit en utpräglat svenska verksamhet, står försäljningen utanför Sverige idag för över 30 procent av omsättningen. Från att för tre år sedan inte ha haft några egna varumärken så står idag de unika Skincity-produkterna för över 10 procent av försäljningen, en andel som är i stark tillväxt.

Jacob Wall, affärsutvecklingsdirektör, Axel Johnson och styrelseordförande i Skincity:

”Skönhet är ett viktigt och betydande område för Axel Johnson. Det har varit händelserika år sedan vi gick in som ägare, där vi bland annat etablerat Skincity i Norge, Finland och Storbritannien. Skincity har med ett starkt team och ett unikt erbjudande en mycket intressant position som vi ser fram emot att vidareutveckla. Vi vill rikta ett varmt tack till Mikael och Annica för ett fint och förtroendefullt samarbete på varje steg i Skincitys resa.”

För mer information, kontakta:
jacob.wall@axeljohnson.se