AXEL JOHNSON HUVUDPARTNER TILL JÄRVAVECKAN 2023 – FOKUS PÅ KARRIÄRMÖJLIGHETER OCH MÖTEN

Årets Järvavecka äger rum mellan 31 maj – 3 juni. Axel Johnson är huvudpartner till Stiftelsen The Global Village och Järvaveckan för femte året i rad och närvarar i år tillsammans med ett antal bolag från Axel Johnson-koncernen. På schemat står mingel, karriärmöjligheter, provsmakningar av egna varor och tävlingar där man bland annat kan vinna en pt-utbildning eller få chansen att jobbskugga olika roller på Axfood.

Axel Johnson har varit huvudpartner till Stiftelsen The Global Village och Järvaveckan sedan 2018. Idag har Järvaveckan blivit en viktig mötesplats och en central punkt i den svenska debatten kring frågor kopplade till integration och demokrati. Axel Johnsons styrelseordförande Caroline Berg, är även styrelseordförande i The Global Village och Järvaveckan.

Caroline Berg, styrelseordförande Axel Johnson:
”Inkludering är en av vår tids största frågor och för oss är det en självklarhet att engagera oss i Järvaveckan. Vi tror på företag som en av de absolut viktigaste förändringskrafterna i samhället och inkludering är en viktig strategi för att vi ska kunna attrahera den bästa kompetensen. För oss är det både en kompetensfråga, en affärsfråga och en samhällsfråga.”

År 2020 startade Axel Johnson ett centralt verksamhetsområde för att växla upp mångfalds- och inkluderingsarbetet inom Axel Johnsons koncernbolag. Verksamhetsområdet kallas Axelerate och drivs idag av Nasim Khosravi. Utöver arbetet med koncernbolagen omfattar Axelerate även den ideella verksamheten Yrkesdörren som matchar etablerade och utrikesfödda svenskar för att snabba på utrikes föddas väg in på den svenska arbetsmarknaden.

Nasim Khosravi, verksamhetschef Axelerate:
”Jag ser mycket fram emot årets Järvavecka och är glad att kunna presentera en rad olika aktiviteter som våra bolag deltar i. På onsdagen kommer vi dessutom att arrangera ett mingel där vi tillsammans med forskaren Emma Stenström sammanför ledare inom civilsamhälle och näringsliv för att tillsammans skapa nya möten och utbyta erfarenheter. Det blir spännande att se resultatet från det och också träffa alla människor på plats.”

Axel Johnson på Järvaveckan 2023:

31 maj: Axfood på plats i tältet med Willys, Dagab och Hemköp. Det bjuds på provsmakningar och tävlingar där man bland annat kan vinna chansen att få jobbskugga olika roller inom Axfood. https://www.axfood.se/

1 juni: Novax på plats i tältet med Academic Work, Apohem, RCO och STC. Kom och hälsa på och få hjälp att bolla tankar i CV-verkstaden eller tävla om en plats i en pt-utbildning. https://novax.se/

2 juni: Martin & Servera på plats i tältet. Kom och prata jobb och hör om möjligheterna som finns inom mat och restaurang. Hur går det egentligen till när man till exempel plockar varor på ett lager? https://www.martinservera.se/

3 juni: Mitt Livs Val på plats i tältet. Hör mer om deras studiemotiverande program och mentorprogram som båda utvecklats för att ge alla, oavsett bakgrund, samma möjlighet till studier och arbete. https://www.mittlivsval.com/

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, samt delägda börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 28,9 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 118 miljarder kronor 2022, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 27 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axel Johnson ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget Axfast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.