Axel Johnson International förvärvar Mennens Group

Axel Johnson International förvärvar Mennens Group

Teknikhandelsbolaget Axel Johnson International förvärvar genom affärsområdet AxLoad majoriteten i holländska Mennens Group från det privata investmentbolaget De Hoge Dennen Capital.

Mennens är den marknadsledande distributören av stållinor, lyftredskap och därtill relaterad service i Benelux. Förvärvet innebär att AxLoad blir störst i Europa inom lyft- och lastsäkring. Mennens med 420 anställda omsätter idag cirka 800 miljoner kronor per år. Bolaget är klart marknadsledande i Benelux, en mycket viktig marknad för lyft- lastsäkring med både betydande hamnverksamhet och tung industri.

– Via förvärvet av Mennens tar vi ytterligare ett steg i vår strategi, att med en stark lokal närvaro, vara en heltäckande och ledande aktör i Europa inom området lyft- och lastsäkring, säger Mats R Karlsson, VD och koncernchef i Axel Johnson International.

– Att bli del av en internationell och finansiellt stark koncern som vill växa inom vår kärnaffär passar Mennens perfekt. AxLoads erfarenhet och kunskap inom till exempel offshore och energi kommer hjälpa oss att utvecklas ytterligare. För våra anställda innebär dessutom tillhörigheten till en internationell grupp nya intressanta utvecklingsmöjligheter, säger Maarten van der Velden, VD för Mennens.

Läs mer om nya verksamheter »

– Mennens är ett företag som drivs av engagerade entreprenörer med en stark ledning i spetsen, vilket är helt i linje med hur vi arbetar. Tillsammans med Mennens ledning kommer vi fortsätta utveckla verksamheten. Mennens har mycket att tillföra inom servicetjänster kring kranar och lyft, säger Martin Malmvik, VD för AxLoad.

På tio år har Axel Johnson International byggt upp Europas ledande aktör inom lyft- och lastsäkring i affärsområdet AxLoad, som med en stark lokal närvaro finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien och Ryssland.

AxLoad är Europas största aktör inom lyft- och lastsäkring med en total omsättning på cirka 3,3 miljarder kronor och 1 500 anställda.

För ytterligare information, kontakta:

Mats R Karlsson, VD och koncernchef Axel Johnson International

Mobil: +46 70 627 36 30, mail: mats.karlsson@axinter.se

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk Bevakningstjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 69 miljarder kronor och har omkring 20.000 anställ (2012). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se