Axel Johnsons ägande i Dustin över 50 procent

Axel Johnson AB har, via det helägda dotterbolaget AxMedia AB (”Axel Johnson”), förvärvat 6,7 miljoner aktier i Dustin Group AB till snittkursen SEK 13,50. Det innebär att Axel Johnsons ägande nu överskrider 50 procent, och uppgår till 50,1 procent. Ökningen motiveras av en stark tro på Dustins position och framtidsutsikter, och Axel Johnsons ambition att som långsiktig, engagerad och tydlig huvudägare stödja Dustins fortsatta tillväxt och utveckling.

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50/50-mål. Koncernbolagen består av helägda Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera och Novax, samt delägda och börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 50,1 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 127 miljarder kronor 2023, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag som drivs av femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axel Johnson ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget Axfast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.