Axel Johnsons försäljning av KICKS Group slutförd

Axel Johnson meddelande i slutet av juni försäljningen av KICKS Group till danska Matas. En affär som nu har fullbordats. Med affären skapar Matas, KICKS och Skincity Nordeuropas starkaste skönhetsgrupp.

Axel Johnson har under de senaste åren visat en kraftig tillväxt och förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. I fjol nåddes en omsättning på 118 miljarder kronor samtidigt som man noterade koncernens hittills starkaste resultat. Genom försäljning av KICKS Group och den tidigare försäljningen av Åhléns har Axel Johnson markant minskat sin närvaro inom sällanköpshandel till konsument.

KICKS och Skincity ingår nu i Matas-koncernen som leds av vd Gregers Wedell-Wedellsborg. Därmed försvinner rollen som vd för KICKS Group.

Efter att framgångsrikt ha lett arbetet med att fullborda transaktionen lämnar därför KICKS Groups vd Hanna Graflund Sleyman nu bolaget, för fortsatta uppdrag inom Axel Johnson.

Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson:

”Den här affären skapar en tydlig nordisk marknadsledare och min övertygelse är att detta stärker samtliga inblandade verksamheter, till nytta för slutkunderna. Från Axel Johnson önskar vi de nya ägarna och alla medarbetare all lycka framåt, och jag vill rikta ett stort tack till KICKS Groups ledning och medarbetare, för deras hårda arbete med att utveckla KICKS och Skincity och med att genomföra den här affären.

Den här affären speglar också den förnyelse och strategiska inriktning som Axel Johnson driver, där vi har blivit en större, starkare och mer diversifierad grupp med jämn fördelning mellan B2B- och konsumentverksamheter, och där sällanköp för konsument inte längre är en lika stor andel. Vid sidan av vår tyngdpunkt inom mat, genom Axfood och Martin & Servera, så har vi starka plattformar i vår industrigrupp Axel Johnson International och som storägare i Dustin. Därtill har vi stora ambitioner inom strukturellt växande områden kopplade till vår tids stora makrotrender, såsom solenergi, framtidens mat, digitala tjänster och produkter och hälsa.”

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera, Novax, samt delägda börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 28,9 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 118 miljarder kronor 2022, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 27 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag som drivs av fjärde och femte generationen och det ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axel Johnson ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget Axfast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.