Björn Annwall ny ledamot i Axel Johnsons styrelse

Björn Annwall har valts in i Axel Johnson AB:s styrelse. Han är sedan 2021 CFO på Volvo Cars. Dessförinnan har han haft flera ledande positioner inom Volvo Car Group, bland annat som chef för EMEA och Senior VP Marketing, Sales and Service. Innan dess var han senior partner på McKinsey & Co. Björn har en magisterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm.

Caroline Berg, styrelseordförande Axel Johnson:

”Jag är mycket glad över att välkomna Björn till Axel Johnsons styrelse. Hans breda bakgrund inom såväl industri- som konsumentaffärer, i kombination med hans internationella utblick och insikter kring teman som digitalisering och elektrifiering, gör att jag är övertygad att han kommer att ge värdefulla bidrag till förnyelsen och utvecklingen av Axel Johnson”.

Björn Annwall:

”Jag ser mycket fram emot att ansluta till Axel Johnsons styrelse och att få bidra till koncernens fortsatta transformation, mot ökad digitalisering och hållbarhet. I 150 års tid har Axel Johnson ständigt utvecklat och förnyat sig, med bibehållet kundfokus och en vilja till ständig förändring och att pröva nya idéer. Det kommer att bli en spännande resa, som jag är glad över att få vara en del av.”

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50/50-mål. Koncernbolagen består av helägda Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera och Novax, samt delägda och börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 40 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 118 miljarder kronor 2022, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag som drivs av femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.