Fredrik Persson ny VD och koncernchef för Axel Johnson AB

Styrelsen i Axel Johnson AB har utsett Fredrik Persson till verkställande direktör och koncernchef, med tillträde den 1 maj 2007. Fredrik Persson, 39 år, började sin karriär inom Axel Johnson koncernen som chef för affärsutveckling år 2000, för att ett år senare bli CFO. I början av 2006 utsågs han till vice verkställande direktör. Fredrik Persson har tidigare arbetat inom ABB Financial Services och som analyschef på Aros Securities. – Fredrik Persson har under sin tid hos oss visat prov på klokt affärsmannaskap och gott ledarskap. Vi har stort förtroende för hans förmåga att vidareutveckla Axel Johnson koncernen, säger Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson AB. – Det är med stor glädje och spänning jag ser fram emot att fortsätta att bygga och utveckla verksamheterna inom Axel Johnson AB. Samtliga bolag inom koncernen har idag starka kunderbjudanden och positioner på sina respektive marknader, säger Fredrik Persson. Fredrik Persson efterträder Göran Ennerfelt som blir arbetande vice ordförande i styrelsen för Axel Johnson AB. Göran Ennerfelt bibehåller sina övriga uppgifter inom Axel Johnson Gruppen. För ytterligare information var vänlig kontakta: Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande, tel. 08-701 61 00 Fredrik Persson, tillträdande VD och koncernchef, tel. 08-701 61 59 Göran Ennerfelt, VD och koncernchef, tel. 08-701 61 60 För bilder gå in på www.axeljohnson.se, under pressinformation. ____________________________________________________________________________________ Axel Johnson AB är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen som bygger, omvandlar och utvecklar verksamheter inom handel och handelsrelaterade tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Novax, Servera, Svensk BevakningsTjänst och Åhlénsgruppen samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson AB cirka 50 miljarder kronor och har omkring 17 000 anställda (2006). www.axeljohnson.se Axel Johnson AB ingår som en av tre fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med AxFast och amerikanska Axel Johnson Inc. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan och brittiska Spirent. Axel Johnson Gruppen ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.