Magnus Johansson ny vd för Mekonomen

Magnus Johansson ny vd för Mekonomen

Styrelsen i Mekonomen har utsett Magnus Johansson till ny vd och koncernchef, med tillträde den 15 juni 2015. Magnus har en gedigen erfarenhet av att utveckla verksamheter i ledande positioner och är för närvarande vd för Mekonomen Nordic.

”Jag är oerhört glad över att vi har rekryterat Magnus till tjänsten som vd och koncernchef. Förutom sin erfarenhet från konsumentnära handelsverksamheter är Magnus en erkänt duktig ledare som med sin breda kompetens kommer att vara en stor tillgång i Mekonomens fortsatta tillväxt”, säger Kenneth Bengtsson, ordförande i Mekonomen.

Magnus har tidigare haft ett flertal ledande befattningar inom bland annat Lantmännen och Coop. Sedan 2014 är han medlem i Mekonomen Groups koncernledning som vd för Mekonomen Nordic, med ansvar för Mekonomens samlade verksamheter i Sverige, Norge, Finland och på Island.

”Det känns väldigt inspirerande och samtidigt som en spännande utmaning att ta över rollen som vd och koncernchef. Det finns stora möjligheter att ytterligare stärka vår position på marknaden genom att fortsätta skapa innovativa kunderbjudanden och nya koncept inom Mekonomen Group”, säger Magnus Johansson, tillträdande vd och koncernchef för Mekonomen

Magnus efterträder Håkan Lundstedt som tidigare under året meddelat att han lämnar Mekonomen för att tillträda som vd och koncernchef för Synsam.

För ytterligare information, kontakta:

Kenneth Bengtsson, ordförande Mekonomen, 08-464 00 00
Magnus Johansson, tillträdande vd och koncernchef Mekonomen, 08-464 00 00

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 72 miljarder kronor och har omkring 20 000 anställ (2014). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Yoel Tecle

Presskontakt Communications Manager Communications

Affärer som gör skillnad

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.