​Novax investerar i materialteknikföretaget bakom supermaterialet Upsalite®

Novax investerar i det svenska materialteknikföretaget Disruptive Materials, som ligger bakom det uppmärksammade och unika materialet Upsalite®.

Disruptive Materials grundades 2013 av professor Maria Strømme, två personer från hennes forskarteam, samt Mattias Karls. Bolaget bildades som en avknoppning från Uppsala universitet efter att forskarteamet upptäckt ett helt nytt material med unika egenskaper, som idag har stor användning inom framför allt läkemedels-, sport- och skönhetsbranschen.

Materialet, Upsalite®, består av en nanostruktur av magnesiumkarbonat som är mycket poröst och vätskeabsorberande. Inom farmakologin utvecklas materialet främst för att stabilisera svårlösliga läkemedel. Upsalite® har även uppmärksammats av sportbranschen, där produkten idag används i klätterpulver som, tack vare materialets unika egenskaper, kan absorbera tio gånger mer fukt än motsvarande produkter på marknaden. Intresset inom skönhetsindustrin är även stort där Upsalite® har många och breda användningsområden.

- Med ett starkt team och en unik produkt och innovation ser vi en stor tillväxtpotential inom flertalet områden för Disruptive Materials. Vi ser mycket fram emot att få följa teamet i deras fortsatta expansion, säger Joakim Skarborg, vd, Novax.

- Som uppfinnare av Upsalite® och en av grundarna av Disruptive Materials ser jag samarbetet med Novax som en betydande faktor i företagets framtida riktning. Novax djupa förståelse för konsumenten och relaterade trender kommer vara en stor tillgång i framtida forskning och utveckling av produkter och lösningar som Disruptive Materials gör i samarbete med utvalda premiummärken världen över, säger Maria Strømme.

- Jag är otroligt glad att Novax valt att investera i Disruptive Materials. Novax är en välrenommerad, långsiktig ägare med djup kompetens inom handel och internationell expansion och jag är övertygad om att deras kunskap och nätverk kommer att vara en stor tillgång för Disruptive Materials nu när vi har globala kunder och expanderar snabbt internationellt, säger vd Mattias Karls.

Disruptive Materials har 27 anställda på kontoret i Uppsala. Största ägare är grundarna samt i huvudsak privata investerare.

För mer information:
Joakim Skarborg, vd, Novax
joakim.skarborg@novax.se

Novax är en långsiktig ägare och bolagsbyggare som investerar i bolag med starka team och potential att nå en branschledande position. Novax är en del av Axel Johnson-koncernen. Hel- och delägda bolag inkluderar bland annat Academic Work, ApoEx, Bruce, Filippa K, Hedvig, Matsmart, RCO, STC och Voyado.