​Novax säljer Lagerhaus till ägarkonstellation ledd av vd Jerker Levin

Novax har ingått avtal om avyttring av samtliga aktier i Lagerhaus till en ägarkonstellation ledd av Lagerhaus nuvarande vd Jerker Levin.

Inredningskedjan Lagerhaus har idag 45 butiker i Sverige och Norge och en e-handel som även täcker den finländska och danska marknaden. Under 2020 har bolaget utvecklats starkt på en i övrigt tuff retail-marknad. Genom hög e-handelstillväxt och förbättrad kostnadskontroll visar nu Lagerhaus positivt resultat, vilket ger de nya ägarna goda förutsättningar.

Pär Warnström, styrelseordförande Lagerhaus och investeringsansvarig på Novax:

”Under det senaste året har Lagerhaus ledning och medarbetare genom en kombination av hög e-handelstillväxt, växande kundklubb och förbättrad kostnadskontroll lyckats ta bolaget till lönsamhet – en otroligt stark prestation på en tuff marknad. Lagerhaus ligger Novax varmt om hjärtat och vi är därför mycket glada att bolaget nu genom Jerker Levin och hans team får fortsatt mycket goda förutsättningar att bygga vidare utifrån den nya och lönsamma plattformen. De nya ägarna med Jerker i spetsen kan Lagerhaus utan och innan och kommer med fullt fokus och en tydlig idé fortsätta att utveckla bolaget.”

Köpare är, förutom Jerker Levin som är vd på Lagerhaus sedan 2019, det Göteborgsbaserade investeringsbolaget Goodfellows Ventures samt familjen Yngvesson.

Jerker Levin, vd Lagerhaus:

”Vi är väldigt glada över att få möjligheten att nu ta Lagerhaus vidare mot nya höjder. Vi tror på Lagerhaus sortiment och prisbild som är omtyckt av en bred målgrupp. Kostnadskostymen börjar harmonisera med rådande marknadsläge och vår flexibilitet att testa nya handelsplatser gör oss rustade för en spännande framtid. Vi har ett mycket taggat och erfaret team som tillsammans med alla skickliga medarbetare ser fram emot att fortsätta med Lagerhaus vision – ’We create happy places’”.

Novax är Axel Johnsons investeringsbolag och en långsiktigt och aktiv partner för tillväxtbolag. Genom att investera i, stötta och utveckla små och medelstora företag är vi med och bygger framgångsrika bolag och framtida ben för Axel Johnson. Novax arbetar med fyra huvudsakliga fokussektorer: Hälsa & Friskvård, Teknisk säkerhet, Framtidens mat och Digital infrastruktur för retail.

Novax investeringar inkluderar Academic Work, ApoEx, Bruce, Disruptive Materials, Filippa K, Hedvig, RCO, STC, Voyado, Leeroy, Datema, Apohem och Personalkollen.

För vidare information, kontakta:

Pär Warnström – par.warnstrom@novax.se
Jerker Levin – jerker.levin@lagerhaus.se

Om Lagerhaus

Lagerhaus – We create happy places!

Lagerhaus öppnade sin första butik 1996 i just Göteborg. Idag finns ett fyrtiotal butiker från norr till söder i Sverige, flera butiker i Norge samt en skandinavisk e-handel.

Lagerhaus vill hjälpa sina kunder att skapa personliga, trivsamma hem och inspirera till glädje i vardagen. Största delen av sortimentet består av egen design, som skapas av Lagerhaus kreativa designteam i Göteborg. Lagerhaus är inredningskedjan med glimten i ögat och hjärtat på rätt ställe. Vi erbjuder ett brett utbud av prisvärda och smarta produkter för hemmet och festen. Inredningsdetaljer, förvaringsprodukter, glas, porslin, presentpåsar, inslagningsprodukter, festartiklar och mycket, mycket mer - allt som behövs för att skapa ett happy place!

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (29,8 %). År 2019 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 88 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.