Nya programledare till Axess Television

Anders Hellner, välkänd utrikeskommentator i radio och TV, numera senior advisor vid Utrikespolitiska Institutet, blir programledare för Axess Televisions utrikesmagasin "Världen och Vi". Anders Hellner kommer att kommentera dokument utifrån och debattera frågeställningarna med inbjudna gäster. Programmet kommer sändas söndagar klockan 22.00 och vara 45 minuter långt. – Det är viktigt att utrikesbevakningen stärks och förbättras i svenska massmedier i en tid av ständiga utrikespolitiska händelser som på djupet berör Sverige, säger Anders Hellner. SVT-medarbetaren Lennart Persson – som lett programmet SVT Debatt i 5 år och gjort 174 program – går också till Axess Television. Den 24 september lanserar kanalen programmet "Veckans Debatt" som kommer att debattera aktuella frågor med inbjudna gäster och publik. Programmet blir 30 minuter långt i rappt tempo med aktuella ämnen och sänds varje söndag kl.20.00 – Det här är samhällsjournalistikens Rolls Royce för en programledare, att leda debattprogram är härligt. Det är att anta en ny utmaning med viktiga, angelägna och tuffa debatter, säger Lennart Persson Den legendariske utrikeskorrespondenten Staffan Heimerson blir redaktör för ”Veckans Debatt”. – Vi tar upp allvarliga ämnen, gärna med ett lätt handlag. Våra förebilder är Dateline London (BBC World) och McLaughlin Group (CNBC), säger Staffan Heimerson. – I vår satsning på seriös teve är vi glada över att kunna rekrytera de mest erfarna medarbetarna som går att hitta, säger Kurt Almqvist, VD för Axess Television. Axess TV är en allmännyttig helgtevekanal som sänder kultur, vetenskap och samhälle lördagar och söndagar. Kanalen kommer att vara inriktad på den tredje uppgiften (att sprida forskningsresultat och bidra till samverkan mellan samhälle och vetenskap). Kanalen kan för närvarande ses i det digitala marknätet, kanal 25. För vidare information kontakta: Kurt Almqvist VD Tel: 0702-230380 eller vx 08-788 50 00 Mail: kurt.almqvist@axess.se Lennart Persson Tel: 0706 882 317 Staffan Heimerson Tel: 070 525 2239 Axess TV ägs av Axess Publishing AB ett helägt dotterbolag till Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål som grundades 1947 av de medel som donerats av Generalkonsul Axel Ax:son Johnson och hans hustru Margaret. Stiftelsens styrelse består idag utav följande personer: Frances Broman, Rolf Ekéus, Antonia Ax:son Johnson, Viveca Ax;son Johnson (ordf.) och Robert J. Shapiro. Axess TV ingår i Ax:son Johnsonstiftelsens satsning "Forum Axess" som består av olika uttrycksformer för den tredje uppgiften: Engelsbergsseminariet i Västmanland, seminarier, konferenser bokutgivning i serien Atlantis/Axess och tidskriften Axess. I stiftelsens satsning på den tredje uppgiften ingår också Axess professurer varav den första gick till Uta Lauers vid Konstvetenskapliga institutionen i Stockholm i kombination med verksamhet vid Östasiatiska museet.