THOMAS EKMAN NY VD FÖR AXEL JOHNSON – tillträder i september 2023

THOMAS EKMAN NY VD FÖR AXEL JOHNSON – tillträder i september 2023

Styrelsen i Axel Johnson har utsett Thomas Ekman till ny vd i Axel Johnson, med tillträde den 7 september 2023. Han är idag vd för Dustin Group och kommer att efterträda Mia Brunell Livfors som varit vd för Axel Johnson sedan 2015. Mia Brunell Livfors kommer efter skiftet att fortsatt vara knuten till Axel Johnson-koncernen som styrelseledamot och rådgivare.

Thomas Ekman har en lång erfarenhet som ledare och har varit vd för Dustin Group sedan januari 2018. Han har tidigare varit vd för Cabonline Group och vd för Tele2 Sverige, och har dessförinnan en bred erfarenhet av ledande kommersiella roller inom telekom och media. Han är även styrelseordförande för Axel Johnsons solinvesteringsbolag AxSol.

Caroline Berg, styrelseordförande i Axel Johnson:

”Efter att Mia initierat en diskussion om successionen säkerställer vi nu en övergång från en enastående ledare till en annan. Thomas Ekman är en mycket erfaren och högt uppskattad vd med en bred kompetens och erfarenhet av att leda företag i noterad såväl som privat miljö. Han har ett starkt engagemang som stämmer väl överens med vår syn på långsiktigt företagsbyggande och vår vilja att förena affärs- och samhällsnytta. Under Thomas ledning har Dustin utvecklats starkt med en nästan tredubblad försäljning och intåg på nya europeiska marknader. Jag är övertygad om att Thomas är rätt person att tillsammans med kollegorna runtom i våra bolag fortsätta att förnya och utveckla Axel Johnson.”

”Med lång tid kvar till vd-skiftet är det alldeles för tidigt att summera Mias vd-tid. Men under sina hittills dryga sju år som vd så har hon gjort avgörande insatser för att driva den förnyelse som gör att vi står starka inför framtiden. Med ett ledarskap präglat av en sällsynt kombination av skärpa, kraft och humanism, har hon gjort stora avtryck på Axel Johnsons verksamhet och företagskultur.”

”Genom att vi redan nu meddelar den här förändringen säkerställer vi en ansvarsfull och välplanerad transition hos oss på Axel Johnson, liksom på Dustin.”

Thomas Ekman, vd Dustin Group, tillträdande vd Axel Johnson:

”Som vd på Dustin har jag alltid ett nära samarbete med Axel Johnson som största ägare, och har genom det lärt känna den starka kombination av långsiktighet, otålighet och samhällsengagemang som präglar koncernen. Utifrån den bakgrunden och den starka position som gruppen har byggt upp, ser jag verkligen fram emot att få leda Axel Johnson-koncernen till nya framgångar tillsammans med medarbetarna. Mitt fokus här och nu är dock Dustin och jag kommer att säkerställa bästa möjliga överlämning. Därefter kommer jag att från ägarperspektivet vara fortsatt starkt engagerad i Dustins utveckling.”

Axel Johnson har varit inne i en omfattande och framgångsrik förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. Det innebär att på tio år ska hälften av intäkterna komma från nya affärer, och målet om 50 procents förnyelse är sju år in i mätperioden nära att uppfyllas. Axel Johnsons omsättning har sedan 2015 vuxit från 67 miljarder kronor till att under 2022 vara på väg mot att för första gången passera 100 miljarder kronor.

Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson:

”Efter ett rekordresultat 2021 och ett hittills mycket händelserikt och framgångsrikt 2022, har vi en fantastisk plattform att fortsätta förnyas och växa utifrån. Att som vd leda det arbetet är mitt fulla fokus tills Thomas tar över. Axel Johnson är ett unikt familjeföretag med en unik företagsfamilj och jag är glad över att fortsatt ha ett engagemang inom gruppen i styrelsen och som rådgivare.”

Mia Brunell Livfors har för avsikt att fortsatt stå till förfogande som styrelseordförande vid stämmorna i Dustin Group (december 2022) och Axfood (mars 2023) för det kommande räkenskapsåret.

Axel Johnson-koncernen består av de helägda bolagen Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera, Novax och Kicks, samt de delägda noterade bolagen Axfood (50,1 %) och Dustin Group (28,9 %).

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, samt delägda börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 28,9 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 95 miljarder kronor 2021, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axel Johnson ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget Axfast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.