Thomas Gäreskog ny vd för Hemköp

Thomas Gäreskog har arbetat inom dagligvarubranschen sedan 1983. Han har bland annat varit butikschef i olika butiker i Uppsala och har en gedigen branschkunskap. Thomas Gäreskog har även haft ett flertal förtroendeuppdrag inom Ica.

- Vi har redan hunnit se prov på Thomas breda kompetens som bygger på stor erfarenhet i branschen och goda ledaregenskaper, säger Anders Strålman, vd och koncernchef Axfood.

- Det känns mycket inspirerande att få ta sig an vd-posten för Hemköp, säger Thomas Gäreskog. Jag kommer att fullfölja den strategi som lett till de senaste årens positiva utveckling.

Anders Strålman har sedan augusti i år varit tillförordnad vd för Hemköpskedjan tillsammans med sin befattning som vd och koncernchef för Axfood AB. Thomas Gäreskog tillträder omgående som vd på Hemköp och kommer att ingå i Axfoods bolagssledning.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Strålman, vd och koncernchef Axfood AB, 0702-93 16 93
Anne Rhenman Eklund, kommunikationsdirektör Axfood AB, 0702-80 64 59
Karin Hygrell-Jonsson, ekonomi- och finansdirektör Axfood AB, 070-662 69 70

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk Bevakningstjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 69 miljarder kronor och har omkring 20.000 anställ (2012). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Yoel Tecle

Presskontakt Communications Manager Communications

Affärer som gör skillnad

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.