Vattenflaskor till förmån för Solvatten

Vattenflaskor till förmån för Solvatten

Ett 30-tal Willys- och Hemköpsbutiker säljer från och med midsommarveckan kolsyrat vatten till förmån för den svenska uppfinningen Solvatten. Solvatten ger människor i utvecklingsländer tillgång till rent vatten genom att rena och värma upp vatten med hjälp av solenergi.

Axfood har tagit fram en halvlitersflaska med kolsyrat vatten med citronsmak som en del i samarbetet med företaget Solvatten. Flaskorna säljs för tio kronor styck där hälften av intäkterna går till Solvatten.

Solvatten är en svensk uppfinning som gör det möjlig att enkelt rena och värma upp vatten. Företaget leds av uppfinnaren Petra Wadström. Axfood stöder ett pågående solvattenprojekt i Uganda.

- Det känns väldigt bra att stödja Solvatten som både är ett miljö- och klimatprojekt och ett projekt som ger människor ett bättre liv, säger Anders Strålman, koncernchef för Axfood. Vår förhoppning är att med hjälp av kunderna ge fler ugandiska familjer tillgång till rent vatten. Blir projektet framgångsrikt utvidgas det till fler butiker.

Rent konkret är Solvatten en lätthanterlig behållare som med hjälp av solens UV-ljus och värme renar förorenat vatten. Det ger bättre hälsa samtidigt som det går åt mindre ved för att koka vatten. Därmed minskar avskogningen.

Axfood stöttar sedan tidigare Solvatten som en del av klimatkompensationen för tjänsteresor med flyg samt genom produktserien Garant Såklart.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar Axfood AB, 073-077 43 07
Ingmar Kroon, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 246. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk Bevakningstjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 69 miljarder kronor och har omkring 20.000 anställ (2012). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se