Tre nya Hemköp i Norrland - Örnsköldsvik, Domsjö och Kalix

Torsdag 16 juni konverteras tre nya Hemköpsbutiker i Norrland. En Sparbutik, en Eurospar och en Matex får Hemköps nya logga. De tre butikerna är: Hemköp Örnsköldsvik, Hemköp Domsjö och Hemköp Kalix. Samtidigt får 14 Hemköpsbutiker i området Hemköps nya logotyp. I och med denna sista konverteringsetapp ingår 170 egen- och handlar ägda butiker i Hemköskedjan runt om i Sverige. Axfood beslutade våren 2004 att slå ihop Hemköps- och Sparbutikerna till Hemköpskedjan AB. Att samla flera varumärken till en kedja ger utrymme bland annat för större inköpskraft och kraftfull affärsutveckling i ett butikssegment med tuff konkurrens. En rad Sparbutiker har under våren konverterats och profilerats om till Hemköp. Lika många butiker som redan är Hemköp har också fått Hemköps nya logotyp. Detta är sista etappen i konverteringen. - Inom Hemköp ingår idag både egen- och handlar ägda butiker. Vi ska ha marknadens bästa sortiment, alltid till små priser, och med nästan dubbelt så många butiker som tidigare får Hemköp en ännu starkare grund att stå på med ytterligare tre butiker, säger Stig-Åke Holmgren, regionchef för region Norrland. Bra erbjudanden till små priser Hemköp inviger de nya butikerna med bra erbjudanden på en rad varor. Hemköp inleder också sin marknadsföring i området med annonser i dagspress, flygblad och med en rad kampanjpriser. De butiker i regionen som redan är Hemköp, och som nu byter logotyp, har naturligtvis också samma erbjudanden och matbjudningar som övriga butiker. En lista över de tre före detta Spar-, Eurospar - och Matexbutikerna med adress och telefonnummer finns att hitta på Pressrummet på www.axfood.se. För ytterligare information, kontakta: Carl-Erik Möller, vd Hemköp, mobiltel: 0705-47 94 06 Stig-Åke Holmgren, regionchef Norrland Hemköp, mobitel: 070-217 89 51 Maria Strömbäck, informatör Hemköp, mobitel: 070-669 98 23 Hemköp är butikskedjan för matintresserade människor. Hemköps egenägda butiker omsätter mer än 6 miljarder kronor och finns tillsammans med samverkande butiker på mer än 170 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 230 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood har också 300 butiker i Finland, varav 100 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.