www.oppnadorren.se

Tidigare minister samordnar verksamhet på Svenska med baby.

Utgångspunkten för Axfoundations arbete med mångfald, etablering och integration är människors lika värde, att mångfald lönar sig och är viktigt för Sveriges utveckling. ÖppnaDörren är ett initiativ av Axfoundation som lanserades i november 2015. ÖppnaDörren verkar för möten medlan nya och etablerade svenskar.

Under Axfoundations seminarium ”Civilsamhället och integration” på måndag den 3/7 kl.15.00 berättar Morteza Eslahchi, Meyling Calero och Lina Makso om hur det är att vara ny i Sverige och hur initiativen inom ÖppnaDörren - Invitationsdepartementet, Kompis Sverige och Svenska med baby - varit en viktig del av deras etablering i Sverige.

Meyling Calero kom till Sverige för sju år sedan. I Nicaragua var hon politiskt aktiv och hann vara Familjeminister. Meyling tycker att det är viktigt för alla, både nya och etablerade svenskar att engagera sig i civilsamhället.

- När jag kom till Sverige för sju år sedan var det svårt att få ingångar i samhället. Efter studier i svenska började jag att engagera mig ideellt och i civilsamhället, så som jag gjorde i Nicaragua. Jag lärde mig svenska via SFI och sökte många jobb i Sverige. Det enda AF erbjöd mig var ett jobb som bärplockare, säger Meyling, idag samordnare vid Svenska med baby.

Ta del av samtalet och fler erfarenheter kl. 15.00-15.45: ”Civilsamhället och integration – är det verkligen allas ansvar?”

När många sökte skydd i Sverige under hösten 2015 var det civilsamhället som först reagerade i den krissituation som uppstod. Idag är etablering på agendan; i skolan, på arbetsmarknaden, i samhället i stort. Den långsiktiga integrationen är vår stora gemensamma utmaning.

ÖppnaDörren hjälper etablerade och nya svenskar att mötas. Men hur viktiga är mötena för ömsesidig förståelse och minskad segregation? Hur verkar vi för en inkluderande integration och förkortar etableringsprocessen? Många initiativ fokuserar på språkträning, möten mellan nya och etablerade svenskar över middag eller fika, med eller utan barn, för att bygga nätverk och bryta utanförskap. Men räcker det?

Experter, förändringsagenter, beslutsfattare och de som berörs allra mest samtalar under 45 min utifrån följande två frågor: Hur kan civilsamhällets roll, engagemang och stöd förstärkas? Finns det hinder och vilka är de?

Medverkande:
Ebba Åkerman, middagsminister, Invitationsdepartementet,
Lina Makso,Head of performance, Invitationsdepartementet,
Morteza Eslahchi, Projektledare, Kompis Sverige,
Meyling Calero,Samordnare, Svenska med baby,
Caroline von Uexküll,Verksamhetschef, Svenska med baby

Moderator:
Amelie Silfverstolpe, Programansvarig ÖppnaDörren, Axfoundation

Eventet på Facebookoch eventet via Almedalens hemsida

Genom fyra seminarier med spännande och kunniga gäster vill vi inspirera till handling. Kom på ett eller alla fyra! Varje seminarium är 45 minuter, däremellan en kvarts paus. Väl mött! Samtalsserien är en del av Axfoundations program på Almedalen: Krafter för förändring!