Axis introducerar avancerad PTZ-kamera för fjärrövervakning

Axis Communications introducerar en ersättare till den framgångsrika AXIS 2130 PTZ (Pan/Tilt/Zoom), en av de mest sålda professionala PTZ-kamerorna hittills på marknaden. Nya AXIS 213 PTZ är en kraftfull lösning med överlägsen bildkvalitet, som utvecklats för att hantera avancerade fjärrövervakningsuppgifter. Kameran, som fungerar under alla ljusförhållanden, är idealisk för installationer som kräver högkvalitativ video dygnet runt. AXIS 213 PTZ är en integrerad helhetslösning med panorama-, tilt- och zoomfunktion, framtagen för fjärrövervakning via IP-baserade nätverk. Kraftfull zoom och avancerad fjärrstyrning av PTZ-funktionerna gör AXIS 213 PTZ till en mycket flexibel och bred kameralösning, lämplig för de flesta typer av fjärrövervaknings-applikationer. Exempelvis kan en butiksinnehavare använda sig av bara en enda kamera för att övervaka en hel butik, samtidigt som möjligheten finns att zooma in kritiska områden. Kameran är också idealisk för övervakning av kontorsmiljöer och byggarbetsplatser samt som en del i lösningar för distansundervisning och felsökning från distans. AXIS 213 PTZ är en nätverkskamera med inbyggd 26x optisk zoom, autofokus och IR-funktion för videoupptagning i mörker. Kameran ger överlägsen videokvalitet med en upplösning på upp till 768x576 pixlar och bildöveringshastigheter upp till 25 bilder/sekund (PAL), eller 704x480 med 30 bilder/sekund (NTSC). AXIS 213 PTZ:s unika kombination av simultana Motion JPEG- och MPEG-4-videoströmmar gör det också möjligt att optimera system för maximal bildkvalitet och bandbreddseffektivitet (MPEG-4 erbjuds som en gratis, nedladdningsbar, uppgradering under första kvartalet 2005). För användare som även behöver ljudupptagning finns AXIS 213 CM tillgänglig som tillval; en modul som ger stöd för tvåvägs ljud, samt larmingångar och utgångar. Utöver den kraftfulla och flexibla produktdesignen av AXIS 213 PTZ kan användare dra nytta av nätverkskamerans breda integrationsmöjligheter och den stora mjukvaruportfölj som görs tillgänglig genom Axis applikationsutvecklingspartners, ADP:er. Axis ADP-program består idag av fler än 150 företag som erbjuder ett mycket brett utbud av applikationer som utvecklats för att användas med Axis nätverksvideoprodukter. AXIS 213 PTZ är tillgänglig genom Axis distributionskanaler från och med september 2004. För produktbilder vänligen besök: www.axis.com/corporate/press/cam_vid_photos.htm Om Axis Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis. För ytterligare information vänligen kontakta: Johan Lembre, Vice President Product Management, Axis Communications Telefon: + 46 46 272 19 17, E-post: johan.lembre@axis.com

• Hemelektronik

Kristina Tullberg

Presskontakt Marketing Manager Norden +46 (0) 46 272 18 72 Välkommen till vår hemsida

Lena Hedén

Presskontakt PR Manager, Products & Technologies +46 46 272 18 00 Välkommen till vår hemsida

Margareta Lantz

Presskontakt IR & Corporate Communications Manager +46 46 272 18 00 Välkommen till vår hemsida