Axis lanserar revolutionerande PTZ-nätverkskamera utan rörliga delar

Axis Communications lanserar idag den revolutionerande nätverkskameran AXIS 212 Pan/Tilt/Zoom (PTZ) för säkerhetsövervakning inomhus. Kameran innehåller en digital PTZ-enhet som gör att användaren med ett enkelt klick i bilden kan zooma in på ett speciellt intressant område utan slitage på rörliga delar. AXIS 212 PTZ är kompakt och diskret vilket gör den idealisk för övervakning av ytor upp till 150 kvadratmeter, exempelvis butiker och receptioner. AXIS 212 PTZ har en sensor av hög kvalitet på tre megapixel och en vidvinkellins som gör att användaren kan zooma in föremål inom en yta på 150 kvadratmeter. Kameran utnyttjar bildkomprimering med Motion JPEG och MPEG-4 för att få den bästa bildkvaliteten och utnyttja bandbredden optimalt. AXIS 212 PTZ har också funktioner som tvåvägsljud och en inbyggd mikrofon. Dessutom är kameran utrustad Power over Ethernet (PoE) som innebär att kameran får sin ström från nätverkskabeln, vilket minskar kostnaderna för installation av kablage. - Med AXIS 212 PTZ sätter Axis en ny standard. Kameran är vår första digitala Pan/Tilt/Zoom-kamera utan rörliga delar. Med den här nya produkten uppfyller vi marknadens krav på en pålitlig och mycket kostnadseffektiv nätverkskamera för inomhusbruk, säger Johan Lembre, Vice President Product Management, Axis Communications. AXIS 212 PTZ innehåller en rörelsedetektor och kan lagra bilder före och efter ett larm samt slå larm vid både planerade och oväntade händelser. Nätverkskameran har en mängd säkerhetsfunktioner såsom dubbla lösenord, IP-adressfiltrering och HTTPS-kryptering. AXIS 212 PTZ börjar säljas i juli via Axis distributionskanaler. Rekommenderat återförsäljarpris är 449 euro. För mer information, kontakta: Margareta Lantz, Manager IR & Corporate Communications, Axis Communications Tel: + 46 (0)46 - 272 18 00, E-mail pressoffice@axis.com Om Axis - det ledande globala företaget på nätverksvideomarknaden Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-list i Sverige. Företaget agerar globalt via egna kontor i sexton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis.

Kristina Tullberg

Presskontakt Marketing Manager Norden +46 (0) 46 272 18 72 Välkommen till vår hemsida

Lena Hedén

Presskontakt PR Manager, Products & Technologies +46 46 272 18 00 Välkommen till vår hemsida