Bokstäver i huvudrollen för Storytels nya visuella identitet

En mer kreativ och empatisk värld där fantastiska berättelser är tillgängliga och kan avnjutas av alla, överallt och alltid. Storytels vision var central i det omfattande och djupgående arbete som B-Reel och Storytel lade ner på att skapa företagets nya visuella identitet. Det var även den starka, passionerade och genuina företagskulturen.

”Arbetet med vår nya identitet bygger på ett stort antal intervjuer av anställda på Storytel. Gemensamt för alla var kärleken till berättelserna, det är verkligen stories i centrum här hela dagarna, och glädjen i att kunna erbjuda en kvalitativ lyssnarupplevelse. Detta har vi tagit fasta på både genom att utgå från berättelsernas minsta beståndsdel – bokstäverna, och ge dem fritt spelrum i en värld präglad av varma färger och mycket rörelse”, säger Cecilia Kroon, global marknadschef på Storytel.

Storytels signifikanta orange färg har fått sällskap av en ny palett, nya typsnitt och ett nytt bildspråk. Den nya helheten skiljer sig både från Storytels tidigare uttryck och bland konkurrenter.

”Vi har försökt visualisera Storytels positiva energi på ett sätt som vi hoppas är både iögonfallande och särskiljande. Berättelser kan locka till skratt, de kan få håren att resa sig på våra armar och de kan, bokstavligt talat, förändra våra liv. Det har varit otroligt inspirerande att jobba med och vi är väldigt stolta över resultatet”, säger Alexander Gårdenberg, design director på B-Reel.

Den nya identiteten kommer att börja rullas ut redan nu i maj och kommer bland annat att synas i Storytels app, reklam och egna kanaler.

Klicka här för att ladda ner en zipfil med exempel

Svenska B-Reel är en kreativ och strategisk fullservicebyrå med sex kontor i fem länder och har flera gånger listats som en av världens främsta byråer. På kundlistan finns bland annat Google, Storytel, Netflix, H&M och LVMH.