Aperitivos för alla: Spritz på fläder, apelsin och alkoholfritt!

Aperitivo Säsongen är här och Spritz möjligheterna är oändliga!

Våren är på ingång och likaså Aperitivo säsongen!

Vad är Aperitivo? Den Italienska aperitivon ett kulturelt arv, en italiensk social upplevelse. Det är mötet mellan vänner, kollegor och familj. En ape kan börja spontant tidigt på kvällen och forstätta hela natten. Ordet aperitivo kommer ursprungligen från latiniska aperire som betyder "öppna upp", och syftar då på att öppna upp magen inför måltiden. Drinken som enligt tradition oftast är bitter med en lägre alkoholhalt konsumeras oftast tillsammans med tilltugg som ostar, chark, oliver och bröd, och blir på så sett den perfekta aptitretaren.

Spritz är den perfekta aperitivo drinken som oftast är bitter-söt, frisk och lättdrucken. Det finns flera varianter av spritz, nedan föreslår vi både lågalkohol och alkoholfria alternativ:

Fiero Spritz

60ml Martini Fiero

100ml Tonic eller Mousserande vin (tex. Martini Prosecco)

Apelsin

Fyll ett ballong eller vinglas med is

Blanda Martini Fiero och Tonic eller med mousserandevin

Garnera med en apelsinskiva

Zero Spritz

60ml Martini Floreale eller Vibrante (Martinis alkoholfria Aperitivos)

100ml Tonic Water

Fyll ett ballong eller vinglas med is

Blanda Martini Floreale och Tonic

Garnera med en citronskiva

St Germain Spritz

50ml St Germain Fläderlikör

60ml Mineralvatten

60ml Martini Prosecco

Citron

Fyll ett highball glas med is

Häll på St Germain Elderflower likör

Blanda med Mineralvatten och Prosecco

Garnera med citronzest

Martini Fiero

Martini Fiero är en färsch lågalkoholdrink med smak av apelsin skapad för att blandas med tonic. Den är gjord på 100% naturaliga råvaror och är en blanding av vitt vin, kryddor och örter.

Citrussmaken kommer från apelsiner plockade i regionen Murcia i södra Spanien. Apelsinskalen är handskurna i långa remsor och soltorkas upphängda på linnetrådar. En mödosam hantverksmetod men som tillåter oss att behålla oljorna i skalet.

ABV: 14,9%  |  Vol: 75cl

Martini Fiero finns att beställa på Systembolaget.

Martinis Alkoholfria Aperitivo

Designade av Martinis Master Blender och Master Herbalist. Produktena är baserade på vin av högsta kvalitet. Under destillationsprocessen avlägsnas alkoholen och endast naturliga aromer används.

Martini Floreale: komplex men lätt och välbalanserad med tydligt blommiga toner.

Martini Vibrante: Välbalanserad med en distinkt smak av citrus och apelsin. En klassisk bittersweet aperitif.

ABV: >0,5% från örtetrakt | Vol 75cl

Martinis alkoholfria Martini finns att köpa i Urban Delis saluhaller och på utvalda barer och restauranger.