5BOYS.COM - på väg mot Sverigepremiär på Backa Teater

5BOYS.COM - på väg mot Sverigepremiär på Backa Teater

- Vilken jävla skitlek. Ingen action alls. Vi kör bögar och nynazister i stället. Vem är bög?

Vid, ur 5boys.com av Simona Semenič.

Backa Teater har i mars Sverigepremiär på föreställningen 5BOYS.COM, skriven av en av Sloveniens just nu mest framstående dramatiker, Simona Semenič. Pjäsen behandlar spänningsfältet mellan maskulinitet, makt och våld med ett provokativt, rytmiskt och humoristiskt språk- gestaltat genom fem pojkars lek och förhandling om vad som är tillåtet. Vi möter våldets skiftande uttryck, från köksbordet och serietidningarnas värld via skolgården och hela vägen till massgraven. För att ytterligare synliggöra och problematisera maskulinitet och våld är pjäsens fem pojkaraktärer skrivna för kvinnliga skådespelare och gestaltas på Backa Teater av Maria Hedborg, Gunilla Johansson, Josefin Neldén, Sandra Stojiljković och Emelie Strömberg. Backa Teater gästas av regissören Anja Suša, tidigare konstnärlig ledare på Duško Radovic-teatern, Backa Teaters systerscen i Belgrad.

Ensemblen har arbetat tillsammans med rörelseinstruktör Damjan Kecojević och musiken är komponerad av Igor Gostuški och framförs av Backa Teaters musiker. Med uppsättningen 5BOYS.COM bjuder Backa Teater in några av det nya Balkans främsta scenkonstnärer.

Mattias Andersson, konstnärlig ledare Backa Teater kom i kontakt med Anja Suša i Belgrad när Duško Radovic-teatern satte upp hans pjäs Löparen 2005:

- Jag tyckte mycket om attityden i uppsättningen och hela tonläget på Duško Radovic-teatern attraherade verkligen Belgrads unga. Sedan dess har vi pratat om ett samarbete och att Anja regisserar 5BOYS.COM, denna nerviga, stenhårda och såriga pjäs är första steget. Sedan är tanken att jag tillsammans med flera från Backa Teater ska åka  till Belgrad och göra en uppsättning där våren 2013, säger Mattias Andersson.

5BOYS.COM har Sverigepremiär på Backa Teater 17 mars 2012. Föreställningen spelas för unga från 13 år och uppåt.

För mer information och för bokning av intervjuer, vänligen kontakta Linda Isaksson, pressansvarig på Backa Teater.

Linda Isaksson

Marknadsförare & pressansvarig Backa Teater