Astronauten som inte fick landa på Backa Teater utvald till Bibu 2012

Astronauten som inte fick landa på Backa Teater utvald till Bibu 2012

Backa Teaters föreställning Astronauten som inte fick landa är utvald till Bibu- scenkonstbiennalen för barn och unga 2012. Biennalen äger rum i Lund 23-26 maj och är ett mycket viktigt forum för proffesionell scenkonst för barn och unga i Sverige.

Astronauten som inte fick landa har valts ut som en av fjorton bland de flera hundra föreställningar för barn och unga som hade premiär under 2010 och 2011.

Enligt uppgift från Bibu har juryn diskuterat följande aspekter: "nyskapande, vidgad form (föreställningens tilltal och process), kvalitet samt från vems perspektiv berättelsen gestaltas. Kontext, konstnärliga drivkrafter och produktionsförutsättningar har ventilerats, liksom frågor kring om/var/när/hur barnen själva kan komma in i det konstnärliga arbetet och i urvalsprocesserna."

Astronauten som inte fick landa bygger på boken med samma namn av Bea Uusma Schyffert. Emma Broström står för dramatiseringen.

Regissören Lars Melin har tidigare satt upp Dumstrut, Turkduvan och Stickor i hjärtat på Backa Teater och är nu verksam som teaterchef på Smålands Musik & Teater.

Astronauten som inte fick landa- en helt sann rymdsaga hade urpremiär på Backa Teater 2 september 2011.

Av Bea Uusma Schyffert Bearbetning Emma Broström Regi Lars Melin Skådespelare Ulf Rönnerstrand Lars Väringer Musik Mats Nahlin Emma Nordenstam

Foto: Ola Kjelbye. På bilden fr v: Lars Väringer, Ulf Rönnerstrand

För mer information vänligen kontakta:

Linda Isaksson

Marknadsförare & pressansvarig Backa Teater