Backa Teater ger ut bok - producerad i samarbete med Magasinet Filter

Backa Teater ger ut bok - producerad i samarbete med Magasinet Filter

Backa Teater vs Reality handlar om att försöka skapa livsviktiga föreställningar för en publik som ibland aldrig har hört talas om teater.  Boken ger en inblick i hur scenkonst har blivit en angelägenhet för tusentals göteborgare och utgår från åren på Lindholmen under Mattias Anderssons ledning.

- Jag har märkt att vårt arbete med att inkludera publikens verklighet i våra konstnärliga processer har väckt stort intresse hos allmänheten. Därför har vi valt att samla våra erfarenheter i en bok. Den riktar sig till alla som är intresserade av ungas livsvillkor i Sverige idag och hur den kan ges konstnärlig gestaltning, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare på Backa Teater.

Sedan 2007 har Backa Teater gått i närkamp med verklighetens Göteborg. Ungdomar har skrivit för och agerat på dess scen. Sociologer och journalister har genomfört djuplodande intervjuer som blivit brännande aktuell scenkonst.

Backa Teater vs Reality är producerad i samarbete med Magasinet Filter.

-Magasinet Filter och Backa Teater sysslar med exakt samma sak: Genom att nyfiket undersöka vår samtid skapar vi båda berättelser som överraskar betraktarna och suger in dem i världar de kanske aldrig annars skulle få en inblick i, säger Ola Carlson, Art Director på Magasinet Filter.

Boken bygger på berättelser och intervjuer med teaterns olika medarbetare, publik och kritiker. Vi möter Mattias Andersson, Nabila Abdul Fattah, Maria Hedborg, Shang Imam, Ulla Kassius, America Vera Zavala, Ruben Östlund och många andra.

Boken ges ut 15 oktober.

Presskontakt: