Backa Teater letar sig tillbaka till sjuårstiden i 2556 dagar

Backa Teater letar sig tillbaka till sjuårstiden i 2556 dagar

Hur är det att vara 7 år? Hur är det att förlora sin bästa och luddigaste vän, eller börja på en skola som är mörk som riddar Katos borg? Och hur känns det när skammen bränner i bröstet efter att man stulit kompisens finaste Cindydocka?
Backa Teaters ensemble söker sig tillbaka och återupplever sin egen sjuårstid.

– Vi gör en total inzoomning på just den åldern. Det är många år som skiljer publiken och skådespelarna, men de skillnaderna suddas ut. Allting är på riktigt, skådespelarna har inget skyddsnät, inget att gömma sig bakom, säger Johanna Larsson, regissör för 2556 dagar.

Baserad på samma dokumentära koncept som succéföreställningen 4018 dagar skapar regissören Johanna Larsson, Backa Teaters dramaturg Stefan Åkesson och ensemblen en föreställning där skådespelarnas minnesbilder möter den sjuåriga publikens verklighet. Ett spännande och ibland skrämmande möte med världen så som den ter sig genom en sjuårings ögon.

– Det är ett vågat sätt att göra en pjäs. Allt är baserat på personliga händelser, och man vet inte vad man kommer hitta. Det finns en nerv i det, säger Johanna Larsson.

Backa Teater tar barnen på allvar och fortsätter satsa på den unga publiken. När föreställningen 4018 dagar hade premiär hösten 2009 hyllades den av både publik och kritiker. Då stod 11-åringen i fokus, nu vänder sig regissören Johanna Larsson till de som är runt 2556 dagar gamla: 7-åringarna.

– Det är en ännu större utmaning att göra en föreställning för den här målgruppen, men det är roligt att kasta sig ut!

Johanna Larsson är konstnärlig ledare för PLAY Teaterkonst och regisserade senast de uppmärksammade föreställningarna Syndrom Dorian Gray på Masthuggsteatern och kontorseposet The Famous Swedish Project.

2556 dagar har skolpremiär den 29 november och offentlig premiär den 4 december.
Av: Johanna Larsson, Stefan Åkesson & ensemblen. Regi: Johanna Larsson. Dramaturgi: Stafan Åkesson. Skådespelare: Josefin Neldén, Ramtin Parvaneh, Ulf Rönnerstrand, Emelie Strömberg, Kjell Wilhelmsen. Musiker: Stefan Abelsson, Mats Nahlin.

Maria Petersson
031 – 708 70 06 / 0768 – 43 02 06