Backa Teater på gästspel till Slovenien med 5boys.com

Backa Teater på gästspel till Slovenien med 5boys.com

Onsdag den 27 mars reser ensemblen i 5boys.com till Kranj i Slovenien för ett gästspel på festivalen ”Week of Slovenian Drama”.

Backa Teater, nyss hemkommen från festivalen Nordic Cool i Washington DC, fortsätter nu med internationella gästspel. Nästa stopp blir Kranj i Sloveninen med föreställningen 5boys.com.

Föreställningen som rosats av kritiker och publik spelades på Backa Teater under våren 2011. Nyligen tilldelades den Nöjesguidens pris för bästa scen och nominerades till Svenska Teaterkritikers Förenings Barn och ungdomspris. Den är också uttagen till medverkan i Scenkonstbiennalen i Jönköping i maj.

Festivalen ”Week of Slovenian Drama” organiseras årligen sedan 1971 och presenterar årets främsta slovenska föreställningar, både nationellt och internationellt. Årets festival kommer att ha ett starkt fokus på politiskt och socialt engagemang. 5boys.com deltar i festivalens internationella program som i år består av produktioner från bland annat Taiwan, Indien, Japan, Österrike och Sverige- representerat av Backa Teater.

Föreställningen 5boys.com är en lekfull skildring av våldets olika skepnader. Den är skriven av den slovenska dramatikern Simona Semenic och gavs svensk språkdräkt av Lucia Cajchanová och Henrik Dahl. För regi står serbiska regissören Anja Suša, tidigare konstnärlig ledare på Duško Radovic-teatern, Belgrads systerscen till Backa Teater. Hon har mottagit flera utmärkelser för sitt arbete inom barn- och ungdomsteater.

I ensemblen ses Maria Hedborg, Gunilla Johansson, Josefin Neldén, Sandra Stojiljković och Emelie Strömberg. 5boys.com spelas också på Scenkonstbiennalen i Jönköping den 22 och 23 maj.

För mer information och intervjuer kontakta:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se