BACKA TEATER SATSAR ALLT

BACKA TEATER SATSAR ALLT

I höst genomför Backa Teater en av sina största satsningar någonsin. Med hela teatern och samtliga skådespelare gör vi fullfjädrad maratonteater som skär rakt in i vårt gemensamma nu.

Nationen är en intensiv thriller i sex delar skriven av Eric de Vroedt, konstnärlig ledare på The National Theatre i Haag. På Backa Teater regisserar Beata Gårdeler en heldagsföreställning om ett samhälle i gungning.

– Den här pjäsen känns väldigt aktuell på flera sätt, säger Beata Gårdeler. Eric de Vroedt utforskar ett individualistiskt samhälle mitt i vår samtid. Han leker skickligt med tv-seriens klichéer och stereotyper där ploten gör historien spännande och driven men samtidigt fördjupar han frågeställningar om vilka vi är och hur vi ser på andra människor.

En pojke försvinner

Föreställningen inleds med att Ismael, 11 år, saknas. Ingen verkar veta om han är gömd, kidnappad eller har blivit utnyttjad och mördad. Polisen letar, men spåren leder snart till dem själva. Hans biologiska mamma och hans fosterföräldrar sörjer och kräver att få veta vad som har hänt.

Jakten efter en syndabock rör upp undangömda konflikter där bygget av den splitternya, familjevänliga stadsdelen “Safe City” skakas av mutmisstankar och polisen anklagas för att samarbeta med extremister.

– Nationen berättar komplext om en ängslig demokrati i kris, som lika gärna skulle kunna vara Göteborg som många andra platser i världen just nu. För mig sätter den igång många frågeställningar: Kanske har vi alla samma rädslor, men vår klasstillhörighet och ställning i samhället påverkar hur vi agerar? Kanske är det samhället som tvingar in oss i roller som vi inte vill spela, säger Beata Gårdeler

Beata Gårdeler regisserar

Beata Gårdeler är regissör och har arbetat inom film och tv. 2014 fick hon stora novellfilmspriset för filmen Vännerna, men blev än mer uppmärksammad för filmen Flocken som vann tre guldbaggar och Kristallbjörnen i Berlin 2015. Beata var också konceptuerande regissör för tv-serien 30 grader i februari som både har vunnit Kristallen för bästa drama och blivit Emmynominerad.

2019 regisserade Beata Allt jag inte minns, en miniserie för SVT baserad på Jonas Hassen Khemiris bok med samma namn. Beata har ett eget, konstnärligt tilltal i sina film- och tv-produktioner som gifter sig väl med den tv-seriedramaturgi som Nationen anspelar på. Föreställningen blir Beata Gårdelers regidebut på teatern.

– Jag har följt det mesta som Backa Teater har gjort under åren och för mig känns det oerhört inspirerande att få möjlighet att regissera på en av Sveriges bästa scener i en sådan här utmanade uppsättning, säger hon.

Från 15 år
Premiär 17 oktober på Backa Teater