Backa Teater tillbaka i klassrummen med 6 P LR K – Nu släpps offentliga biljetter!

Ett sms med en utmaning triggar igång en lek som inte går att stoppa. Väljer du 6 som i sex, P som i porr eller K som i kärring? Ju djärvare, desto bättre. 6 P LR K spelas hela tiden, överallt. I hemmet, i skolan, på festen, på nätet. När du utfört utmaningen, skicka vidare!

–  Jag hittade det här manuset för två och ett halvt år sedan och kände direkt att jag ville göra pjäsen. Den kliver rätt in i ungdomars verklighet och tar upp de problem som vuxenvärlden ibland blundar för eller helt enkelt inte har någon inblick i, säger Gunilla Johansson, regissör.

Nek nominations, instagramuppror, nakenbilder och nätmobbning – de senaste åren har internet och smarta telefoner blivit en social plattform med nya möjligheter, spelplaner och hotbilder. Med föreställningen 6 P LR K ställer vi oss mitt i vår uppkopplade omvärld med frågor om sexualitet, lek, allvar, grupptryck och könsroller.

–  Jag tror det är enormt viktigt för unga att vi vuxna, att kulturen, ser och bekräftar deras verklighet. Med 6 P LR K får vi en möjlighet att knacka hål på isen och säga att vi inte fördömer eller moraliserar, men gärna vill prata om det som är svårt att hantera i en ung människas sökande efter sin identitet, vare sig det är på nätet eller i verkligheten, säger Gunilla Johansson.

För första gången sedan början av 90-talet tar sig Backa Teater återigen till elevernas hemmaarena: klassrummet.
Klassrumsföreställningarna har hittills varit exklusiva för skolklasser, men efterfrågan på biljetter har varit enorm! För att möta publiktrycket släpper vi nu fyra offentliga föreställningar! Den 24 och 25 april samt den 7 och 14 maj spelar vi 6 P LR K i skollokaler i anslutning till Backa Teater.

Gunilla Johansson är skådespelare och ingår i Backa Teaters fasta. 2006 gjorde hon sin regidebut och har sedan dess regisserat ett tiotal pjäser, bland annat på Borås Stadsteater. 6 P LR K är Gunilla Johanssons tredje pjäs som regissör på Backa Teater, tidigare har hon även regisserat Systrarna och Rumäner.

6 P LR K har premiär den 11 april 2014. Biljetterna till de offentliga föreställningarna släpps tisdagen den 25 februari klockan 12.00.

Av: Line Mørkeby
Översättning: Emma Broström